Hej bästa rådgivare

Hade hem "varmt hem" igår för att kolla lite komplement till mitt vedsystem.,
mer för rolighetens skull och se vad olika saker kostar,

har i dagsläget nyare vedpanna med 1500 L ack till 90+90 kvm hus..
är inte ett dugg less att elda men känner att det skulle förbättra innomhusluften. så vi kollade på en L/L värmepump,. den pallar ner till -20 och skulle medföra
bättre cirkulation på luften men framförallt kunna köra kyla på sommaren.

den skulle kosta 24.000 inkl mont och allt,

då är min fråga,... ÄR DET BORTKASTADE PENGAR

Köp en takfläkt ist...

Jag skulle tycka det var bortkastade pengar, men kör man mycket elpatron, ja kanske det skulle betala sig på 10år

Vi har L/L värmepump och jag kan inte säga att det är många gånger man använt den för kyla, det har väl hänt någon enstaka gång. Det kan ju dock kanske bero på att vi har direktel så när man väl får stänga av värmen i huset på våren vill man inte fylla på elräkningen med kyla.. :) Tänkte oxå till en början att "f-n vad gött och kunna köra kyla på sommaren!", men som sagt, det har det inte blivit mycket av. Du kanske tycker helt annorlunda, men för min del skulle kyla-argumentet inte vara avgörande alls i frågan. :)

PerJohan : ja förstår du som har direktel,. nu är ja väl mer uppslukad av försäljaren. men samtidigt så är man ju inte beroende av att elda,.

Kylbehovet beror ju helt på hur varnt ens hus blir på somrarna och hur känslig man är, så det kan ju ingen säga om det är värt pengarna för dig eller inte. Däremot är det inte fel att ha kompletterande lösningar för de gånger man inte orkar elda, man kanske blir sjuk eller så är det plötsligt svårt att få ta på ved t ex. Vi kör med L/L-pump ich vedeldning i kombination och det fungerar ungefär så. Däremot är jag tveksam till det där med bättre luft. L/L-pumpen vispar bara runt inneluggen och är den dålig så blir den ju inte bättre av det. Kolla då hellre på en värmeväxlare som tar luften utifrån, då får du både varm och frisk luft samtidigt. Det hade jag gjort om jag bara hade vetat om skillnaden innan... :-P

Absolut, rent ekonomiskt kanske det är svårt att räkna hem för dig, men det kan ju handla om bekvämlighet. Tex att komma hem efter en hel borta och det varit -20 helt oväntat, och ändå ha varmt och skönt hemma utan att elpatronen fått jobba som en galning.. :)

A
Tvivlar på att en klarar ner till minus 20 men något positiv effekt att tala om.

När det är så kallt är inte L/L värmepump att föredra.

En L/L-pump klarar att hålla underhållsvärme även vid -20, dvs se till så att inte det är -20 inomhus också. Däremot inte att ge komfortvärme så att man klara sig utan raggsockor och ylletröjor inomhus. Så den hjälper dig så inte det fryser i vattenkranen när du är borta, men du kommer inte att bli nöjd med värmen den ger är du är hemma, när det är så kallt. Den stora fördelen är vår och höst så man slipper elda då.

ricebridge : För mig går det ju bra men för barnen känns det ju jobbigare då det är varmt inne.. sen kanske det är helt bortkastat men det är ju bekvämt också,.. men hur har du innomhusgivare el utomhusgivare för vedeldningen,..

PerJohan : precis så ja tänker, men ja vet ju inte om dom systemen kommer att jobba emot varandra,..

Dessutom är det stor skillnad mellan olika L/L-pumpar. Den Panasonic vi har på nedvåningen är bara smäck medan no-name-pumpen på övervåningen, köpt för 4000 på Överskottsbolaget, värmer hela öv finfint. Sedan beror det på om du har öppen planlösning och var du sätter pumpen. Ofta räcker det att stänga en dörr för att det ska bli utkylt i det rummet, när man har värmepump, och det kan ju skapa problem t ex i badrummet. Är huset däremot välisolerat klarar det sig bättre, så komplettera gärna med isolering om du har ett gammalt hus och ska byta till pump.

Jag har ingen annan givare alls än familjens och mina egna klagomål... gammalt hus... :-)

Ser ingen anledning att köpa en L/L för dig annat än att den kan kyla.
Men är det bara det du är ute efter behöver du inte lägga 24.000:- utan det duger med en betydligt billigare.

ricebridge : ja hade ju inte tänkt byta bort vedanläggningen, me nha L/L som ett kompliment,. men det kanske är helt onödigt när man har ved.. såg väl vissa fördelar med det men men 24.000 är ju pengar som man inte kommer tjäna igen så fort,.. men som sagt är ganska såld av försäljaren haha

BobbaFett : -Nä det är ju sant men samtidigt så får man ju mer underhållsvärme av den... men nu ska ja inte prata för den utan vill höra argument så ja kommer ner på jorden igen haha

Ok, ska försöka hitta något annat för att få ner dig på jorden då.. Beroende på vart du sätter den så kan den ju störa lite. Hos oss sitter den i vardagsrummet, på samma vägg som TV´n, och ibland stör man sig en del på att den låter. Den låter inte mycket, men det är ju inte knäpptyst.. Sen att den som monterat vår utedel har satt den direkt på husväggen gör att utedelens vibrationer hörs j-vligt väl in i vardagsrummet. Men det är ju bara flytta ner den på marken så slipper man det.. Men som sagt, den låter lite. Ett sånt ljud som det är skönt som bara den när man stänger av, fast man kanske inte alltid lägger märke till det när den är igång..

Lite närmre jorden nu, eller gjorde det varken till eller från? *s*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.