Hej
Har fjärrväm hemma. När jag flyttade in 2005 berättade fd ägare att man ska fylla vatten i värmsystem då och då eftersom vatten dunstar. Då föll tycket från 1,5 till 1 inom ca 2 månader, vilket jag tror var normalt. Sommar 2010 föll trycket snabbare, från 1,5 till 0,5 inom ett par veckor, då misstänkte jag problemet. Frågan är att jag ser inte vatten läckage alls! frågat olika rörmakare, som bytte säkerhetsventil och expionskärl, utan effekt.:@ Trycket föll från 1 till 0 inom ca 1 vecka. Trots att trycket är hela tiden ligger på 0 (vågar inte fylla på), funkar väme som vanligt, även på övervåning.:O Efter längre tid med 0-tyck, fyllde jag på vatten i värmesystem förra månad, nu fallar tycket inte så snabb, och stannar lite över 0, varför? Någ rekomenderar provtrycka, hur så?
Tacksam för råd.

Hej man ska inte lita allt för mycket på expansionskärlen bara för dom är nya.Börja med att mäta förtrycket så det stämmer innan du börjar läcksöka.På undersidan av kärlet sitter en bilventil och om du skaffar en mätare (bar) så mät förtrycket och det ska ligga mellan 0.5-0.6bar ligger det för högt släpp ut,ligger det för lågt pumpa i mer luft:kolla det först innan du läcksöker så du vet att det är ok.Ganska vanligt att förtrycket inte stämmer.

För att mäta förtrycket i kärlet måste du tappa kärlet på vatten.
Hoppas du satte avstängning med avtappning!
Och lita inte allt för mycket på manometern.

När de byte expensionskärlet lovade de att det är förtryckt. Vet att om förtrycket är för lågt eller för högt kan det hända att trycket i värmesystem pandlar mycket när temp ändrar. Facktor är att trycket går inte upp igen efter fallit trots att temp i vattenet stiger (kallt ute).

Hej Har du högre förtryck på trycksidan än systemtrycket så pendlar det inte utan faller snabbt.Har varit med om det ett flertal gånger på nya kärl som vi har bytt på.Skulle inte vara så kul om det visade sig att det var kärlet/säkerhetsventilen som felet låg på om man börjar riva golv/väggar för att hitta anledningen med tanke på hur lätt det är att kolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.