Y
Ska isolera rören som går till radiatorerna.
Kontaktade Isover och frågade vilken folk brukade ta och vilken en entusiast hade valt.
Fick då två beräkningar presenterade och de menade att det är så liten skillnad mellan de två olika tjocklekarna så den tunnare var nog bästa valet.

(rör,tjocklek,totaldiameter)

22/40/102mm Pekade dom ut.
22/50/128mm jämförde dom med. Och är troligen den jag köper.

Men så funderar jag på
22/60/141mm för att vara extra nördig.

jag jämfört 40 mm isolertjocklek med 50 mm, det skiljer inte så mycket då skillnaden i medietemp och omgivande temp inte är så stor.
På 10 m rör och en drifttid på 4500 h/år blir skillnaden liten, 22kWh/år.
Reklamför att det är den bästa på marknaden samtidigt så kunde de inte svara på hur den var emot standardisoerling på pexrör. Hur kan de då veta att deras är bäst? nåväl.. =)

Fast hur hade ni resonerat och valt?

Redigerat:
50 och 60 är endast för rören från pannan till tanken. 40 duger gott till radiatorrören eftersom du har såpass låg temp på dem, 50 gör ingen märkbar skillnad..

Y
glömde nämna att jag har bergvärme och lågtemp-system... eller menat att det skulle bli det iaf. c22 radiatorer

Y
Hur omvandlar man 22kWh/år till pengar?

De räknade på 10 meter men nu är det 70 totalt. 154kWh/år besparing om man väljer snäppet större isolering.

lite snabbt flumräknat med sommar kostnad så 75,57öre * 154 = 11637,78 = 116kr sparar jag extra om jag tar 50 istället för 40 isoleringen.
Undra vad det då blir med 60 isoleringen. Har inte sådan mobil så jag kan köra deras uträkningsprogram. hum.

Redigerat:
Var går rören? Om de går i uppvärmt utrymme är det väl mer eller mindre bortkastade pengar att isolera dem, i all fall isolera med några större mängder isolering. Värmen kommer ändå kåken tillgodo. Om de går i en krypgrund blir det ju en annan femma iofs.

Y
Krypgrund. dvs rått och kyligt så där behövs isolering både rör och "taket" hade behövt med. för boytans golv är kyliga..

Jag har också vissa värmerör i krypgrund med ca 30 mm isolering tror jag det var. Det blir lite energispill till krypgrunden, men detta spill har gjort att vi upplever avsevärt mycket varmare golv. Så har du kalla golv idag är en "slö lösning" att inte isolera för mycket och därigenom värma din krypgrund någon enstaka grad.

Y
ja, det bollades lite om att låta ett kärl få vara osiolerad därnere för att värma, men då menade andra att de ökade risken för mögel eller hur det nu var.. att det skulle ge obalans därnere.

Hmm rören tillför ju ingen fukt, utan höjer ju bara temperaturen någon grad. Vilket är funktionen på gamla skorstensmurar hade förr i tiden, eller moderna metoder såsom trygghetsvakten. Förvisso är både fukt och värme förutsättningar för mögel/röta, men att man vintertid skulle komma upp i luftfuktighet upp emot 80-90% låter osannolikt.

Vintertid är ju oftast luftfuktigheten låg, och med ökad temperatur ökar ju också luftens förmåga att hålla fukt, dvs den relativa fuktigheten minskar.

Sommartid och en bit in på hösten är det man har problem i grunderna och hög luftfuktighet, men då har man ingen eller mycket liten uppvärmning av grunden, så jag ser ärligt talat inget problem. Det skulle ju vara om man värmde upp en grund som trots uppvärmning ligger på riktigt hög luftfuktighet, men hur skulle det gå till?

Krilleman
40 är normalt!

50 och 60 är överkurs i villa!

Y
Överkurs är kul,. Detta är ju egentligen mest en fråga om nördpoäng. :)

Fast kommer få göra om alla fästena för större än 40 isoleringen. Då kanske det bättre att jag tar 40 sen spikar upp takisolering samt bäddar in rören ytterligare med detta.

• Gilla
Henrik Andersson5943
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.