Setup:
Vattenburen elpanna (Thermia EPT-13) med inne- och utetempgivare.
Luft/luftvärmeväxlare, (Sanyo CRV 123).
Keddy-kassett.
Relativt öppen planlösning där hall, kök, matplats och allrum har stora öppningar mellan sig. Tre sovrum, tvättstuga och pannrum, samt badrum och gästtoalett.

Jag har Danfoss termostater från 70-talet och de är svåra att ställa in.

För att mer effektivt kunna hålla olika temperaturer i husets rum, funderar jag på att installera nya termostater. Varför då inte gå över till digitalt elektroniska termostater?

Det lilla problemet är att det rinner iväg lite kulor...

Har dock hittat på ebay.de några billiga digitala Thermostater "Heizkörper Thermostat". http://www.ebay.de/itm/7-x-Heizkorp...en_Heizung&hash=item5640c189f4#ht_4238wt_1156

Funkar dessa eller är det den gamla sanningen - köper du billigt, köper du dyrt?

Finns det några andra alternativ?

Y
Hej! Har du provat att köra utan termostater med tanke på att du har en öppen (relativt) planlösning och låta inomhusgivaren styra.Om det inte fungerar tillfredsställande skulle jag råda att köpa nya termostater för trasiga termostater fyller ingen funktion.Förmodligen så läcker dina gamla termostater och det räcker med att köpa "vanliga"termostater runt 200st hittar du bra termostater (ej digitala) som du kommer märka skillnad.

Hej!
Tack för ditt svar.
Ditt förslag skulle inte funka då mina tonårssöner har sina dörrar stängda till sovrummen. (Av någon outgrundlig anledning! ;-)
Dessutom vill vi inte ha öppet till tvättstugan, där vi för övrigt vill ha betydligt svalare.

Termostaterna (Danfoss) har med åren blivit spröda i plasten och jag tycker de är svåra att kalibrera, men de fungerar hjälpligt ur ett tekniskt perspektiv.

Om nu termostaterna liks ska bytas, tänkte jag att det kanske ska införskaffas digitala (de jag länkade till), men skulle gärna vilja veta om något prövat dessa innan jag slår till.

De gör sitt jobb och de brukar även ha lite andra features (beroende på modell) T.ex:

Automatisk motionering av ventilen.
Vädringsfunktion (stänger av helt om temperaturen faller mycket snabbt)
Schemaläggning (t.ex. kallare på natten och varmare på dagen)

Nackdelen är att du måste springa runt och byta batterier varje år.

Y
Toddbertuzzi skrev:
Hej!
Tack för ditt svar.
Ditt förslag skulle inte funka då mina tonårssöner har sina dörrar stängda till sovrummen. (Av någon outgrundlig anledning! ;-)
Dessutom vill vi inte ha öppet till tvättstugan, där vi för övrigt vill ha betydligt svalare.

Termostaterna (Danfoss) har med åren blivit spröda i plasten och jag tycker de är svåra att kalibrera, men de fungerar hjälpligt ur ett tekniskt perspektiv.

Om nu termostaterna liks ska bytas, tänkte jag att det kanske ska införskaffas digitala (de jag länkade till), men skulle gärna vilja veta om något prövat dessa innan jag slår till.
Hej okej det finns digitala med om du vill ha sådana men tycker själv att dom som är fyllda med gas reagerar bättre och håller jämnare temperatur.vi kör nästan bara med danfoss som är fyllda med gas nuförtiden.

Förra sommaren så klämde jag in dessa termostater: http://www.evbutiken.se/radiatortermostat-danfoss-link--living-eco--p-14764-c-1165.aspx

Jag är väldigt nöjd med dessa. Dom är tysta och håller en jämn temperatur. Vi brukar elda i braskaminen och man känner på elementen att regleringen fungerar i dom rum som påverkas av braskaminen. Jag har haft dom ganska precis ett år nu, tänkte kolla hur ofta man behöver byta batteri (batterisymbol visas vid låg batterinivå). Sen kanske jag byter batterierna varje eller varannan höst, det är inte svårt.

MVH

Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.