Hej,
Har problem med att min golvvärme inte stänger av sig vilket har visat sig vara ganska jobbigt nu under sommaren då det blir fruktansvärt varmt. Golvvärmen i fråga sitter i en lägenhet, det finns tre andra lägenheter på samma våningsplan som alla använder golvvärme. Min termostat i lägenheten ser ut såhär http://i.imgur.com/Xfs5K.jpg och det sitter en likadan i badrummet. I badrummet går det att ändra temperaturen/stänga av värmen utan problem men det går ej i resten av lägenheten. Jag har bytt (man kan ta loss den vita delen där själva kretskortet för termostaten sitter) termostat mellan badrummet och stora rummet men badrumstemperaturen gick att reglera med båda.

Såhär ser det ut vid den del av fjärrvärmeväxlaren som har hand om golvvärmen http://i.imgur.com/i4KUZ.jpg Termometern där uppe visar nästan 60C vilket känns väldigt högt, så högt visade den inte ens mitt i vintern.

Det jag antar är shunten ser ut såhär http://i.imgur.com/Ts7Gk.jpg och sitter innuti min lägenhet.

Vad är det som kan vara fel? Om man drar ut kontakten till shunten stänger man av värmen i rummet då? Tacksam för svar!

Den gråa "burken" med sladd ovanpå fördelaren, är ett ställdon. Det får spänning från reglercentralen till vänster.

Jag tror att de finns i 2 olika utföranden, vissa öppnar när de får spänning, andra stänger.

Den fungerar väldigt primitivt, det sitter en vaxkropp i den som expanderar när den värms upp, och trycker på en ventilpinne som sticker upp ur fördelaren (det är den som kan variera i funktion).

Som jag ser det så kan det antingen vara fel på ställdonet, eller så har ventilen i fördelaren låst sig i öppet läge. Kan iofs också vara fel på reglercentralen. Det är ganska lätt att skruva loss donet och bara testa och flytta det till den andra slingan för test.

Tack för svar!
Ska direkt erkänna att jag inte är särskilt kunnig inom värmesystem, vad tror du detta kan kosta om en hantverkare fixar det?

Ingen aning.

Y
Perforex skrev:
Tack för svar!
Ska direkt erkänna att jag inte är särskilt kunnig inom värmesystem, vad tror du detta kan kosta om en hantverkare fixar det?
Hej! Men är det inte bara själva termostaten som du har fel på för om du tittar på shunten i centralen så står den i läge för att shunta ner värme men att köra ut så där hög värme på sommaren är inte bra om du har exempel parkettgolv.Är det du själv som äger fastigheten för i så fall kanske det är läge att titta på en typ sommarstyrning som sänker värmen på sommaren.Kan vara så enkelt att det är ventilen som termostaten sitter på har fastnat i öppet läge.Tror inte är någon större kostnad om det är själva termostaten det är fel på.

Redigerat:
youji skrev:
Hej! Men är det inte bara själva termostaten som du har fel på för om du tittar på shunten i centralen så står den i läge för att shunta ner värme men att köra ut så där hög värme på sommaren är inte bra om du har exempel parkettgolv.Är det du själv som äger fastigheten för i så fall kanske det är läge att titta på en typ sommarstyrning som sänker värmen på sommaren.Kan vara så enkelt att det är ventilen som termostaten sitter på har fastnat i öppet läge.Tror inte är någon större kostnad om det är själva termostaten det är fel på.
Ska kolla på det, sitter med klinkersgolv, borde vara tåligare än parlett? Tack för tipset dock!

Y
Perforex skrev:
Ska kolla på det, sitter med klinkersgolv, borde vara tåligare än parlett? Tack för tipset dock!
Hej! Bra med klinkers men 60grader är nog lite väl häftigt för golv och inge vidare ekonomiskt men prova vrid på termostaten manuellt en gång.

youji skrev:
Hej! Bra med klinkers men 60grader är nog lite väl häftigt för golv och inge vidare ekonomiskt men prova vrid på termostaten manuellt en gång.
Termostaten på väggen eller någon annan stanns? Skulle du kunna rita in eller liknande termostaten om det sitter någon annanstanns och finns med på bilderna jag tog?

Det du kallar shunt är i själva verket din fördelerare. Det verkar som om det bara finns två slingor. Hur stor är lgh? Den andra bilden som du kallar fjärrvärmeväxlare ser ut som själva shunten. Var sitter den? 60 grader på golvvärmen är på tok för mycket.
Om du tar av ställdonen på fördelaren så borde slingorna stänga.

Mattias

Mattiaz skrev:
Det du kallar shunt är i själva verket din fördelerare. Det verkar som om det bara finns två slingor. Hur stor är lgh? Den andra bilden som du kallar fjärrvärmeväxlare ser ut som själva shunten. Var sitter den? 60 grader på golvvärmen är på tok för mycket.
Om du tar av ställdonen på fördelaren så borde slingorna stänga.

Mattias
Tack, där lärde jag mig något nytt! Lägenheten är på 32 kvadrat och det finns golvvärme i badrummet och i det stora rummet, det finns en termostat i varje rum så antar att det är därför det finns två slingor? Det finns 3 andra lägenheter som har golvvärmme i rum/badrum och som är ungefär lika stora.

Shunten sitter vid husets fjärrvärme central så antog att det var därför den delen också hörde till den, resten av husets radiatorer får också sin värme från den "centralen"

Är ställdonen dom vita "knopparna" som sitter ovanför den röda delen av fördelaren?

Y
Perforex skrev:
Termostaten på väggen eller någon annan stanns? Skulle du kunna rita in eller liknande termostaten om det sitter någon annanstanns och finns med på bilderna jag tog?
Hej! Ja det är dom vita knopparna men finns det ingen som sköter värmeanläggningen.

Redigerat:
youji skrev:
Hej! den som som sitter på väggen (rumstermostaten) om du vrider på den (Ökar värmen) lyssna om det klickar till.Men en fråga är det du som äger fastigheten eller?Och jag misstänker att ni/du har fjärrvärme har ni alltid haft så hög framledning på golvvärmen(på sommaren)
Vrider jag på den hör jag att det klickar från hjulet/termostaten. Jag äger inte fastigheten då det är en liten bostadsrättsförening. I vintras var inte framledningstemperaturen så hög, då var den snarare runt 45 grader

Y
Hej Om du ökar värmen på rumstermostaten händer det något med shunten

youji skrev:
Hej Om du ökar värmen på rumstermostaten händer det något med shunten
Ingenting som är synbart i alla fall!

Y
Perforex skrev:
Ingenting som är synbart i alla fall!
Okej Om du gör sänker tillbaka och gör likadant igen och lyssnar på fördelarn(vita hattarna) och händer inget då heller så är nog rumstermostaten trasig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.