Sitter och funderar på vad för dimensioner jag ska beställa till garagebygget...
Garaget skall byggas vägg-i-vägg med bostadshuset så rören skall dras inomhus.

Hade först tänkt använda plusprisolrör (koppar) men funderar på att ta plaströr "Wirsbo Combipex Rör-i-rör" från rinkaby istället, skiljer ju en hel del i pris!
Har sådana rör i köket, verkar funka bra (installerat av vvs-firma)

Värmerör + tappvattenrör skall dras från pannrum fram till garaget, total sträcka på ca 10m.
Värmen blir golvvärme i gjuten platta om 10x8m. (30cm isolering under)
Tappvatten varm+kall skall dras fram till tvättställ + vattenutkastare (med varm/kall) så man kan tvätta bilen utomhus med ljummet vatten. :p

Men vilken dim på rör skall jag välja?
Tappvarmvatten bör väl räcka gott med 15mm så det inte tar alldeles för lång tid att få fram värme, eller?
Bör man fläska på med en 22mm till tappkallvatten?

Funkar det med 15mm även till golvvärmeslingan? Eller bör man gå upp en eller ett par steg?
Ska räcka till så man kan ha 22°C i garaget :thumbup:

Någon som kan råd i detta? :D

PEX eller PAL känns mera standard nu än vad mjuka kopparrör gör, så det tycker jag nog är ett bra val.

Gällande golvvärme om du ska gjuta platta tycker jag att du ska gå på en grov slang, det blir mindre tryckmotstånd och större vattenvolym. När du ändå gjuter platta har du gott om betong ovanpå för värmespridningen skull, och slangen hamnar väl skyddat. Uponors 20 mm slang blir nog bra. Matningen till denna bör inte utgöra en begränsning så utan att försöka räkna på det borde du behöva 22 eller 28 mm PEX. Blir det flera slingor så behövs ju en fördelare. Blir det bara en slinga kanske det går att dra golvvärmeslangen i skyddsslang direkt till matningen.

Om du har ett ok ingående tryck lär 16 mm PAL eller PEX i 10 m längd inte utgöra något större tryckfall och duga väl till ett tappställe. Har du behov av flera tappningar samtidigt kan du öka dimensionen. Det är klart, om du ofta vattnar en trädgård med jättelånga slangar skadar det inte att ha 20 mm på kallvattnet, men det är nog egentligen overkill!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.