Förutsättning:
Skall snart lägga golvvärme på övervåningen i ett 1 3/4 hus.
Spårade golvspånskivor, 16 alt 17 mm slang, vilket det nu var uponor hade, det andra är väl LK...hur som helst...
Jag kan ta rummen i "rätt"ordning så att jag avslutar med rummet där fördelaren sitter.

Fråga:
Finns det någon uppenbar orsak (som jag inte kan komma på) att man inte drar röret till rummen via undertaket?
Alltså mellan gips/panel och bjälken, då det där är 28mm utrymme.
Värmesvinnet till bottenvåning (takvärme) av en ledning blir ju i sammanhanget minimalt.
Detta förfarande skulle ju innebära att man slipper borra genom varenda bjälke i mellanbjälklaget för att ta sig till rummen längst bort.

Visst kan du göra så. Jag har tom monterat fördelaren i källartaket här hemma till sovrummen ovanför.

peternicklas
Drar du rören i ett 25 mm flexrör så kan du lägga golvvärmen i vilken ordning du vill. Bara flexslangen ligger på plats.
Inga problem att dra golvvärmeslangen i den sedan.

Skönt, då blir det så.
Hur mycket jag än googlat så har jag inte lyckats hitta någon bild eller text på just den detaljen.
Jag har ju i övrigt dragit allt kall/varm -vatten i ovan nämnda utrymme så jag kunde inte klura ut någon orsak till att värmevattnet inte kunde dras där.

Tack för svar.

Följdfråga:
Skyddsrör 25/20 eller skyddsrör 28/23 för uponor 17x2,0 golvvärmerör.

peternicklas
JOW skrev:
Följdfråga:
Skyddsrör 25/20 eller skyddsrör 28/23 för uponor 17x2,0 golvvärmerör.
Köpte flexrör hos elektrikern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.