Hejsan!

Jag har renoverat några rum i sommar och bland annat skickat iväg radiatorerna på blästring och pulverlack. När jag nu fyllde upp systemet så hittade jag små läckor på radiatorerna, på de flesta ställen var det där rören var gängade in i radiatorn men även på ett ställe mellan flänsarna. Troligen har väl den gamla färgen "tätat" detta. Hur fixar man till detta?

Det är inte så att han som blästrat hag gått lite hårt fram? Har en jobbar kompis som råkade ut för det, när väl radiatorerna var på plast så läcker det... Det visade sig att de hade blästrat lite väl bra. Tror inte att den gamla färgen har fungerat som tätning, det är ju ändå omkring 1bar i ett värme system. De som läcker i gängorna kanske går att täta, men de som läcker mellan flänsarna är nog bara att kassera.

Går säkert att svetsa men se till att provtryck före montaget så slipper du vattenskada eller köp nya på en gång.

Radiatorer som står ofyllda rostar värre än en Opel. Så det är inte otroligt om de helt enkelt rostat igenom ifall de stått oanvända länge. Då är det nog bara att kassera.

De har bara stått oanvända i några månader så jag tror inte det är problemet. Går säkert att svetsa mellan flänsarna men surt att göra det på ett nylackat element

Men om du satsar på att laga dem, så provtryck efter blästringen, och inte efter svets.

prova plastic paddings läcktätaren , den har hållt några av mina element i täta i 4år (2st element ) .
Ett element har hållt i 7år men det var ett litet hål

MB77 skrev:
Men om du satsar på att laga dem, så provtryck efter blästringen, och inte efter svets.
Lär väl inte behöva blästra dom en gång till. Padding skulle i alla fall inte jag laga med vattenskada är inte kul.

smurfen72 skrev:
Lär väl inte behöva blästra dom en gång till. Padding skulle i alla fall inte jag laga med vattenskada är inte kul.
Beror på hur petig man är med ytan, kanske det inte behövs.

Om paddingen håller jag med om till 100%, det skulle jag inte använda. Har ingen erfarenhet om den, men det känns inte bra. Behöver någon som överbevisar mig innan det skulle användas.

Jag får väl ta in en rörmokare som kollar över elementen då, kan ju vara trevligt att kunna slå på värmen i höst :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.