4 482 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Ekonomisk kyla i huset!
Håller nog med pannlampan.Om ditt hus blir så mycket utsatt för värmestrålning så tycker jag att en luft-luft vara den bästa lösningen.
Problemet med luft-luft är att på sommaren vill man ha den på ovanvåningen. På vintern vill man ha den på bottenvåningen...växelventil skrev:
...därför behöver man ventilation mellan våningarna också, vilket är svårt att få till i mitt hus...
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Ett alternativ att få ned värmen, är solfilm på söderfönstren. Den värme som inte kommer in, ställer inte till med problem.
En annan positiv sak är att solfilmen också håller kvar värmen på vintern. Dock gäller det att solfilmen monteras så långt ut som möjligt. På treglasrutor i en hel kassett är enda fungerande alternativet att montera speciell utomhusfilm, på rutornas utsida. Sätts film på insidan på ett sådant treglasfönster blir det som ett element! Varmare än innan solfilmen monterades!
En annan positiv sak är att solfilmen också håller kvar värmen på vintern. Dock gäller det att solfilmen monteras så långt ut som möjligt. På treglasrutor i en hel kassett är enda fungerande alternativet att montera speciell utomhusfilm, på rutornas utsida. Sätts film på insidan på ett sådant treglasfönster blir det som ett element! Varmare än innan solfilmen monterades!
Jag fick uppfattningen att värmen redan är löst för annars är det i mitt tycke bättre att börja med den innan man börjar fundera på kyla.pacman42 skrev:
Men är det kylan man är på jakt efter får man ju placera den på övervåningen (alt nån typ av splitt aggregat men dom är ganska dyra) självklart är det ganska hopplöst att få till ordentlig kylning uppe med den på nedervåningen, likaså är det meningslöst att försöka värma huset med den placerad som min.
Men om man låter den stå igång hela tiden så att övervåningen hela tiden är sval så kommer kylan hitta ner till våningen under med. Den enda "ventilationen" mellan våningarna vi har är trappan som är placerad i mitten av huset.
Vad jag mest ville påpeka var att det inte är så dyrt att kyla med luft/luft som många verkar tro och att lägga ner mycket tid/arbete och nästan lika mycket pengar (bara konvektorn kostar ju 4k, min luft/luft kostade 7k installerad och klar) på något som i bästa fall fungerar halv ok känns ganska fail.
Redigerat:
Jag syftade mer på att ditt hus är utsatt för mycket solstrålning (fattade som att du hade problem med värme) och då tror jag mer på att luft-luft än något annat.pacman42 skrev:
Tackar för synpunkter!
Lutar nog mest åt en luft/luft då..
Lutar nog mest åt en luft/luft då..
Hur gör du, pannlampa med altandörrar tex. Oftast vill man ju ha öppen dörr då man springer ut och in på sommaren. Har du din luft igång hela tiden eller startar du den på kvällarna när ni går och lägger er. Är det mycket oekonomiskt att ha den igång samtidigt som man har öppna dörrar?
För mig är en av dom stora fördelarna att man inte behöver ha öppet dörrar och fönster så man slipper få in massa insekter så vi håller normalt dörrar och fönster stängda.Ödman skrev:
Vi har igång våran dygnet runt, mest ekonomiskt eftersom om huset redan är svalt behöver den bara puffa till lite ibland medans sätter man bara igång den på kvällen så får den jobba väldigt hårt för att kyla ut och då blir det bara övervåningen som blir sval för den hinner inte kyla nedervåningen.
Men visst kommer den få jobba hårdare om man har öppet dörren hela dagen och kylefekten kommer bli sämre på nedervåningen. Med AC blir sommaren som man tänker på vintern med att hålla kvar värmen, håll stängt och håll kvar kylan inne
Klicka här för att svara