1 593 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Funderingar kring uppvärmning av acc tank
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Tjenare
Har just köpt hus med jordvärme och möjlighet att elda
Provade elda idag bara för att kolla så man vet hur det funkar
Säljaren visade att det fanns 2 tempmätare på acc tanken båda skulle tydligen vara ca 55c
Nu har jag eldat en brasa och den övre mätaren visar 75c alltså 20c över vad den ska göra och den undre visar 20c 35c under vad den ska göra
Någon som utan att ha sett anläggningen vet vad detta kan bero på?
Samt är det farligt att tempen ligger 20c över norm temp på övre mätaren?
Har just köpt hus med jordvärme och möjlighet att elda
Provade elda idag bara för att kolla så man vet hur det funkar
Säljaren visade att det fanns 2 tempmätare på acc tanken båda skulle tydligen vara ca 55c
Nu har jag eldat en brasa och den övre mätaren visar 75c alltså 20c över vad den ska göra och den undre visar 20c 35c under vad den ska göra
Någon som utan att ha sett anläggningen vet vad detta kan bero på?
Samt är det farligt att tempen ligger 20c över norm temp på övre mätaren?
Du har fått en normal temperaturskiktning i tanken, vilket är det man vill ha när man eldar.
Har aldrig haft nån vedpanna själv så nån annan för förklara mer i detalj. Sök på "skiktning" eller "ack-tank" i "Biobränsle"-forumet.
Säljaren verkar inte ha haft nån koll...
Säljaren verkar inte ha haft nån koll...
om du ska utnyttja hela ackvolymen så ska du ha minst 100grader i hela tanken, sen om de skicktar sig som de ska så ska de sjunka i botten, teoretiskt sett så kan du ha 20grader i botten o 100 i toppen, varmt vatten stiger..
Hur varmt du kan ha i tanken beror till viss del på expansionskärlets volym, om det är något för litet blir det för högt tryck i systemet, men då skall säkerhetsventilen lösa ut...
Säljaren kanske menade att när jordvärmen värmer skall mätarna visa 55c?
Säljaren kanske menade att när jordvärmen värmer skall mätarna visa 55c?
Hela problemet är att rörmockaren installerade det fel så att vattnet från toppen på acken går igenom värmepumpen och kommer gå när det är över 60 grader att larma för övertemp och stänga av sig..
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Tack för alla svar såhär långt.
Jag måste nästan ringa och fråga säljaren, men rent logiskt så känns det ju som att den borde vara varmare upptill.
Hur varmt får det lov att bli innan det blir farligt för systemet?
Jag måste nästan ringa och fråga säljaren, men rent logiskt så känns det ju som att den borde vara varmare upptill.
Hur varmt får det lov att bli innan det blir farligt för systemet?
Klicka här för att svara