Hej på er!

Ska bygga till huset och i samband med det ska garageuppfarten flyttas, en slänt ska jämnas till och ett förråd flyttas... Summan blir att minst 300m² trädgård ska rivas upp.
I samband med detta funderar jag på att lägga ner en jordvärmeslang, 200m lång.

30cm ner i marken så är det idag 17°C (grävde och mätte för en timme sedan) så lägger man den på ett djup på ca metern bör det ju vara ytterliggare någon/några grader svalare.

Tanken med det är att den ska gå in till en fläktkonvektor.
Exempelvis denna:
http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4350-w-416087
Beroende på verkningsgraden i fläktkonvektorn så bör man ju iallafall kunna få den till att sänka innetempen ett par grader.
I dagsläget går det snabbt upp till 28°C när solen tittar fram..
Kan man få fläktkonvektorn att blåsa 18-20°C så inbillar jag mig iallafall att det ska kunna bli bra mkt behagligare inneklimat!

Grävningen i trädgården ska ändå göras så det blir ju nästan inget merjobb.

Fläktkonvektorn ovan drar 25W och en cirk-pump ungefär detsamma, så kan ju driva det med solcellerna = gratis drift!! (till skillnad från att köra kyla med en riktig luft/luftvärmepump)

Kostnaden skulle alltså bli runt 2000kr för slang och 4000kr för konvektor + cirk-pump och några kopplingar, gör allt jobb själv såklart!

Men är det någon som gjort något liknande?
Några bra synpunkter på det hela?
Övriga idéer??
Ni som har jordvärme idag, vilket djup har ni på eran slang och vad har ni för temp in/ut på slangen?

Kommer inte att fungera, marken är på tok för varm för att kunna kyla. Dess utom så kommer du ju tillföra ännu mer värme när väl systemet går. Kolla vad som gäller på ex. dessa.
http://www.aircoil.se/index.php?page=omnia

Bättre att ha god ventilation i övrigt och kunna "kyla ut" huset ordentligt på nattetid. Sedan hjälper markiser (eller t o m vanliga rullgardiner) till mycket.

Däremot skulle du få lägre kostnad för uppvärmning vintertid...
...Om du tar tilluften via detta rör..

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

pacman42 skrev:
Däremot skulle du få lägre kostnad för uppvärmning vintertid...
...Om du tar tilluften via detta rör..

Hur menar du nu?

Rebeckaf skrev:
Bättre att ha god ventilation i övrigt och kunna "kyla ut" huset ordentligt på nattetid. Sedan hjälper markiser (eller t o m vanliga rullgardiner) till mycket.
Har redan satt in mekanisk ventilation med bra drag som vi ventilerar nattetid och har även markiser på alla fönster.
Fram till 10-11 så har vi helt ok inneklimat men efter det så blir det olidligt... Idag har vi hela eftermiddagen/kvällen haft 27-28°C inomhus och det är alldeles för varmt för både mig och barn!

Fritt läge mot södersidan, inte en millimeter skugga på hela dagen.
Vi har skitstora fönster på hela södra sidan, 10st på nedervåning (som går från golv till tak) och 8st vanliga på övervåning.
Använder vi inte markiserna så har vi lätt 40°C inomhus, är så jälva trött på denna värmeinstrålingen!

Bra länk där Rebecka!

Någon med erfarenheter av tilluft i markrör?
Lämpligt djup? Längd?

Läste någonstans att dagvattenrör på minst en meters djup är att föredra (släta rör ger liten friktion). Se till att få lagom lutning så inget stillastående vatten samlas i röret. Ju längre rör desto bättre. Isolera där så behövs (vid huset).

Läste också om någon som anslutit tilluften till det vanliga dagvattensystemet. Jag skulle dock inte våga göra det...

Jag läste någon avhandling om markrör för kylning och det fanns egentligen två slutsatser, Dels att kondens var ett stort problem och sen att det var tveksamt ekonomiskt. Troligen är det bättre att försöka göra något åt värmeinstrålningen. Solskyddsfilm?

Varför inte installera en solvärmefläkt med hybridfunktion? På så sätt kan du få gratis AC (efter installation) på sommaren när solen står på och lite hjälp med värmen resten av året..

Ligger på ca 4-5000:- i pris och installation sköter du själv på ett par timmar :0)

Vad är en solvärmefläkt med hybridfunktion?? Länk?

Jonas_Olofsson skrev:
Vad är en solvärmefläkt med hybridfunktion?? Länk?
Antar att det är detta som avses:
http://www.solarventi.se/generelt/koling.htm

Den räcker dock inte till enligt min mening, då den inte kyler luften.

Gillar själv lösningen med kylning via värmeväxlare från en bil bäst...
...men man kan ju kombinera detta med solfångaren i länken ovan...

Att sätta in en billig luft/luft pump är i mina ögon det bästa alternativet och inte dyrt som många verkar tro. Vi har jordvärme men satte in en luft/luft (panadonic pw12) enbart för kylan. Placerad högst upp i vårt sovrum på övervåningen. Gammalt hus 110m2 utan isolering i väggar, 10cm spån + 30cm ull på vinden och svart plåttak. Innan ac:n va det olidligt redan när det va över 20c och sol.. Nu, oavsett hur varmt det är ute, 19c i vårt sovrum 20c övriga övervåningen och 22c på nedervåningen och det bästa har man märkt nu är kanske inte bara kylan utan lika mycket avfuktningen så luften blir torr och sval inne när det är kvavt och "åskigt" ute. Har elmätare på den och sen maj fram till nu har den gjort av med drygt 400kwh. Med tanke på det låga elpriset på sommaren märks det inte på räkningarna.

• Gilla
Benny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.