Hej!
Hörde idag att det är vanligt att man i Tyskland har en kamin som värmer det vattenburna systemet. Allt går till en panna dit man kan koppla även andra källor. Luft/luft, solceller eller elpatron.
Jag vill gärna veta så mycket som möjligt om detta då vi ska bygga fritidshus i höst.
Ha det fint
Hälsningar
Hanne

Men vem ska lägga in ved i kaminen och tömma ur askan regelbundet när ni inte är i fritidshuset. Vattenburet system kräver ständig värme för att inte frysa sönder.
En vattenburen kamin är lika dyr som en seriös panna så varför inte satsa på ett svenskt villavärmesystem i stället och låta tyskarnas knasigheter vara.
Elda i kamin, hugga dyr ved, tvätta gardiner, tömma aska, skura golv blir man snabbt trött på i ett fritidshus som man vill använda för nöje och avkoppling.
Ska det vara vattenburet värmesystem så är väl en bra luft-vattenpump allt man behöver.

Det som verkade bra med detta systemet var att man kunde koppla en luft-luft pump till samma tank och även en el patron som backup. När vi är i stugan ( har en bredvid idag) gillar vi att elda och då är det ju super om man får varmvatten på det viset. Men kan för lite om systemet

Låter som ett vanligt system med en ackumulator-tank som "hjärta".
Det är ett väldigt flexibelt system.

Ja, en tekniktank med solslinga och elpatron. Sen kan man docka till lite vad man vill.

Japp har läst på lite nu:) Detta är ett fritidshus som kommer nyttjas kanske 5 helger under vintern. Annars står det tomt och ska då bara ha underhållsvärme-. Är det lönt med en ackumulatortank. Tänkte i så fall ha en öppenspis kopplad till det. (kamin). Det behövs ju någon form av luft värme pump för att ha en grundvärme när vi inte är där. Kan man ha den kopplad till? Blir detta system för dyrt om man inte är där så mycket på vintern?

Är ni bara där 5 helger på vintern skulle nog jag skippat vattenburen värme.

sätt in en vanlig kamin, elradiatorer och gör färskvattensystemet tappbart så behöver du ingen värme alls när du inte är där.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Men de fem gångerna man är där per år så är det rätt skönt om det i alla fall håller 10-15 grader. Kanske bäst att bar ha en luft luft. Oavsett vilket system det blir har vi tänkt lägga slingor för golvvärme utifall vi vill ha det i framtiden. ...eller är det kanske dumt?

Håller med Blackadder.
Är man bara där några helger på en vinter är det bra om man kan tappa ur och kallställa huset.
Även om man bara ska ha 10° i underhållsvärme kostar det en slant.
Har en fjällstuga som jag kallställer mellan gångerna jag är där.
Har monterat en GSM-mottagare så att jag kan sätta på värmen hemifrån innan vi åker till stugan.
Funkar bra.

Sätter du den i luftvärmepumpen? Vilket system är det?

Det finns en del olika system för detta.
Har denna: http://www.elnu.se/index.php?lista=...3=GSM+IQSD+f%F6r+DIN-montage&n=4&elmateriel=1

I min stuga har jag direktverkande element som jag lämnar påslagna när jag åker, sedan bryter jag inkommande spänning med GSM-dosan.
Så när jag skickar sms och slår på så är elementen igång.

Vet att andra har mer avancerade system där man kan justera värmen, jag kan ju bara slå på eller av. Sedan är det ju termostaterna som bestämmer hur varmt det ska vara, det kan jag inte påverka hemifrån.

Vet inte om man kan göra på mitt sätt mot en LL-pump.
Beror på vad som händer med den efter ett strömavbrott, om den upptar senaste inställning och går igång eller om man för göra på nåt annat vis...

Tror vi får sära på begreppen lite annars kan det bli fel.

En acctank kan man ha som central enhet dit man kan koppla på flera olika värmekällor som värmer vattnet i den. I tanken sitter oftast en tappvattenslinga vilket innebär att tappvarmvattnet värms i samma tank som radiatorvattnet. I denna tank sitter det också en elpatron som värmer när övriga värmekällor inte orkar själva eller som backup om något skulle gå fel och man inte vill riskera att systemet fryser sönder.

En luft/luft är en typ av värmekälla som INTE kan dockas till acctank eftersom den som namnet antyder gör om kall luft till varm luft.
Om värmepump skall kopplas till acctank så är det en luft/vatten som behövs (kall luft till varmt vatten)

Om detta är ett fritidshus som skall användas 5ggr per vinter håller jag med de som tidigare sagt att satsa på något enklare.
Acctank, vattenmantlad kamin, luft/vatten VP, styrning och allt extra arbete med rördragning kommer kosta mellan 200-300 tusen och det kommer aldrig betala sig.

Om det finns en chans att ni någon gång i framtiden vill ha det som vinterboende kan ni lägga ner slingor för golvvärme, ingen jättestor extra kostnad när man bygger nytt men struligt att göra i efterhand.

Jag hade satt in en hygglig luft/luft för underhållsvärme med möjlighet att styra hemifrån ca. 20'000kr
Elvarmvattenberedare: ca 5-10'000kr

Om man sen vill åt mysfaktorn med att elda så kan man sätta in en braskammin men med en kostnad på 50-60'000kr kommer den aldrig betala sig med bara några fåtal helgbesök på vintern, även om man får veden gratis så blir det dyra eldningar de få gånger den används.

Redigerat:
Om allting ska "betala sig" vore det bättre att ta in på hotell än att bygga eget fritidshus.

Jag håller med blackadder. Finns risk att drabbas av längre strömavbrott kommer du att värdera braskaminen högt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.