Hej!
Jag håller på och bygger nytt och håller just nu på med att koppla ihop all VVS i garaget. Garaget har ett förråd på ca 21kvm och en övervåning på ca 58kvm (50kvm blir kallgarage) som jag hålla varmt genom att driva vattenradiatorer ifrån kulvertslang (2x22) från huset. Jag har dragit ca 12-14m från huset till garaget. Tanken är att jag skall ha solpaneler och en vattenmantlad kamin i huset som skall kunna hålla garaget varmt.

Nu är frågan när jag ska koppla ihop alla rör om jag ska göra någon form av bypass(?). Jag har 2rörs system och jag har 4st radiatorer, 3st på Ö.V och ett i förrådet.
Inte är det väl meningen att returen skall behöva gå hela vägen tillbaka till huset?
Tror ni jag behöver någon cirkulationspump?

Du behöver en cirkulationspump. Och ja, returen ska tillbaks till värmekällan. Samma mängd vatten du pumpar ut till garaget, måste tillbaks igen. Annars blir det ingen cirkulation. Du behöver också någon form av shuntautomatik med utegivare för att kunna hålla en jämn framledningstemperatur. Dvs om inte detta redan finns i anläggningen.

Givet måste du ha shunt och pump för värmekretsen, men jag tror inte du behöver en separat till garaget, räcker antagligen med pumpen i huset.

Okej! Tack då har jag lite mer koll.
Jag får återkomma när jag har lite mer frågor, för det lär jag ha om jag inte hittar informationen i någon annan tråd sedan tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.