Nu e d äntligen dax för läggning av slang i spångolvet!
Men, det skulle vara bra att få lite råd och svar på mina funderingar innan jag börjar - många av er har säkert pejl!

1. Jag har någon vända med slang under köksskåpens ytterkant. Jag tänkte lägga övergolvet efter att skåpen är på plats.
Om jag bara lägger ut plåtarna, så kommer sedan underskåpens framben att stå på plåterna. Gör det något? Eller ska man placera plåtarna runt benen, alt. skära ur dom?

2. Har läst att man bör fästa plåtarna i golvet för att inte slangen ska kunna resa sig och dra med sig plåtarna. Men hur fäster jag plåtarna i spångolvet som är ganska hårt (Uponors spårade skivor)?
Att spika är nog omöjligt om man inte först förborrar.
Golvet ovanför blir Alloc laminat med "stegljudsskiva" limmad under själva golvet. Stegsljudsskivan är en sorts skumplast, som är ca 2mm tjock.
Jag vill ju inte att skallen ska sticka upp allt för mycket, så att övergolvet rider på skallen. En lite skalle kan nog den mjuka skumplastskivan svälja.
Ska plåten kunna röra sig efter att den blivit fäst? Om man använder försänkt skruv, så går det ju inte. Men om man använder spik eller skruv med platt skalle och gör hål i plåtarna som är större än diametern på spiken/skruven, så kan ju plåten röra sig en aning.
Skruv? Spik? Storlek? Försänkt?
Hur många skruvar per plåt?

3. Måste slangen ligga på plats i plåtarna och "styra upp dom" innan man fäster plåtarna i golvet, eller kan man fästa plåtarna först innan man lägger i slangen?

4. Åt vilket håll bör slangrullen vara vid läggning - stående eller liggande?
Jag tänkte att stående borde vara att föredra, eftersom slangens naturliga böjning blir neutral då i förhållande till de frästa böjarna - eller?

5. Golvet är ett passivt ventilerat Nivellgolv på betongplatta, med luftspalter i golvsocklarna, dvs en kaka ovanpå betongen som luften kan vandra runt.
Är det någon vits då med tät byggplast under laminatgolvet?

6. Behövs lump-papp när det finns en stegljudsskiva limmad på golvets undersida?

Har väldigt lik lösning. Dock ingen luftspalt under golvet. Körde på nivell för att slippa trä direkt mot platta, slippa knarr och enkelt få golvet rakt. Lägg bara ut plåtarna dom ska kunna röra på sig. En som sköter slangrullen och en som trampar så går det som en dans att lägga ut den, det jobbiga är att få den genom röret till fördelaren, men dom 3 V:na går det dock ganska bra. Plast ska du ha under golvet.

La laminatgolvet in under bänkskåpen så benen står på det och under finns slang och plåtar.

Tack för responsen!
Att lägga in golvet under benen på skåpen finns det ju tydligen två skolor om. En kökssäljare på Beijer här i stan sa att man inte skulle lägga under, dom hade fått åka ut och åtgärda ett antal fall där man lagt under skåpen, pga att golvet rör sig - det hade rest sig mitt på golvet när det hade svällt. Nu kanske inte jag är så rädd för det, eftersom det är små ytor i vårt kök. Men jag ska ha en bardisk i vinkel i änden på underskåpen som bara är 35cm djup, så den måste fästas ordentligt i golvet. Och då skulle ju golvet klämmas fast i det området om det låg under och golvet ska ju vara flytande. Och att bara ta ur ett hål just runt det området känns inte heller så bra. Då skulle ju teoretiskt halva bänken kunna svikta lite med golvet och andra halvan vara stum. Och vi tänkte ha en stenskiva som jag antar kräver en stum montering under. Så därför tänkte jag ställa skåpen på plats först och lägga golvet runt - trots mer jobb. Och då funderar jag på om skåpen kan stå direkt på plåtarna eller om jag ska lägga plåtarna runt benen. Ev. kommer benen med originalplaceringen delvis ovanpå själva slangen. Så jag hade också en tanke på att ev. flytta in hela den benraden och skåpsockeln några cm längre in under skåpen, så att slangen går fri.

Ja det där med golv under köksskåpen kan verkligen vara ett dilemma. Bara att konstatera att det funkar ibland och ibland inte och förmodligen är det en mängd faktorer som påverkar. Jag har skifferimitation där skivorna är 590x200, ganska små för att vara ett laminatgolv. Längsta sträckan är 6m men eftersom dom är så korta så blir det 9 skarvar på den sträckan som kan ta upp endel rörelse om väggarna skulle ta emot. Sen påverkar ju golvvärmen också, och många tror jag skurar laminatgolvet som om det vore ett linoleumgolv. Men för att ge sig på det riktiga problemet. Plåtarna är ju onödigt att dra in under skåpen, dock kan slangen hamna mitt under en fot men lägg bara en spillbit från golvet för att inte punktbelasta precis på slangen, även om jag tror det håller.

Ursäkta sen respons... :-I
Tror faktiskt att jag klarar att slippa få benen på slangarna!
Men om man ändå måste dra något slangvarv under skåpen, ska man skippa plåtarna helt å hållet där?
Isåfall, varför?
Och vad är det då som håller slangen kvar i spåren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.