1 699 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Byta vattenradiator, tyda tummått
Hej!Skall under sommaren försöka få bytt ett rostigt element och eventuellt utöka med fler i ett garage.
På matningsröret sitter ett T-rör som är pluggat på ena hållet och de andra ett rostigt och igenbeckat element. Pluggen är märkt 1/2 (fråga 1, är det R15?). Fråga 2, kan jag stänga ventilen och returen skruva av radiator och bara byta utan riskera sprut etc? Eventuellt plugga igen.
Är inte säker när installationen är gjord men tippar 60-tal. På T-röret står det 3/4,är det R20?
Tack på förhand, Andreas
På matningsröret sitter ett T-rör som är pluggat på ena hållet och de andra ett rostigt och igenbeckat element. Pluggen är märkt 1/2 (fråga 1, är det R15?). Fråga 2, kan jag stänga ventilen och returen skruva av radiator och bara byta utan riskera sprut etc? Eventuellt plugga igen.
Är inte säker när installationen är gjord men tippar 60-tal. På T-röret står det 3/4,är det R20?
Tack på förhand, Andreas
Nr 1 svar Ja, Nr 2, Du kan pröva stänga ventilen med termostaten samt retur ventilen, risk att returventilen läcker ut vatten ur stängskruven(klassiker) när man skall stänga, sedan släppa övertrycket ur luftaren Om det inte funkar så bästa är ju att nolla trycket i systemet/pannan och stänga cirk. pumpen om det inte funkar med radiatorns avstängningar. Bra om du kan plugga anslutningarna också eller om det går åt pipsvängen när det är dags.Samt ha trasor, blöja och glassbytta till hands om det sölar.
3/4=R20
http://www.bynor.se/product.php?id_product=9943
Proppen jag länkar är om radiatorn är kopplat med 1/2" stålrör
mvh
3/4=R20
http://www.bynor.se/product.php?id_product=9943
Proppen jag länkar är om radiatorn är kopplat med 1/2" stålrör
mvh
Redigerat:
Om termostaten och returventilen på radiatorn tätar ska det gå bra att lyfta bort den på det sättet! Stäng och kontrollera trycket i luftskruven, är allt OK slutar det spruta där ganska fort. Vattnet i radiatorn är allt som riskerar att komma ut då. Ett bra tips är att vara två och försöka få på ett finger på anslutningsröret vid termostaten så vattnet "hänger kvar" För får du in luft i radiatorn ovanifrån så sprutar det ut svart vatten ur bottenasnlutningen... Handdukar kan vara bra att förbereda med.
Läcker det igenom lite vatten kan man alltid montera två pluggar. Dessa passar rakt på termostat/returventil. 15 varianten tolkar jag det som att du behöver! RSK: 4820211
http://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-15r/?select=true
Storleksguiden hos rinkaby är en bra hjälp för många dimensions-problem!
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Edit: Tvåa på bollen
Läcker det igenom lite vatten kan man alltid montera två pluggar. Dessa passar rakt på termostat/returventil. 15 varianten tolkar jag det som att du behöver! RSK: 4820211
http://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-15r/?select=true
Storleksguiden hos rinkaby är en bra hjälp för många dimensions-problem!
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Edit: Tvåa på bollen
Redigerat:
Klicka här för att svara