Y
Vattenburen värme. 2år gammalt eller så.
Ena radiatorn har en tendens att fångaupp luft lite väl ofta.
Men om det vore otätt så borde jag väl se vattenläcka vilket jag inte sett hittills.

Hur hade ni resonerat då, att det är normalt att man får lufta "ofta".
Eller att något är galet, och då som vad då inga läckor syns?

Ett svarsalternativ vore att jag slarvar med att stänga cirkulationspumpen. Fast det går ju bra för stunden.

Vad har du för uppvärmningssystem?

Y
Bergvärme. Bara ett kärl för trycksätta. nya c22 radiatorer. pex och koppar.

Bergvärme som inte har så hög framledningstemperatur tar lång tid att få bort syret. Inga tömningar under dessa 2 år? Lite väl lång tid men ett år är inte ovanligt efter man tömt systemet.

Y
Ja jag kört lågtemp. Nja inga drastiska tömningar men systemet är inte så många år heller.
Fast har fyllt på med nytt vatten några gånger efter att man avluftat vilket kanske drar med sig ny luft.
Ska byta lite stamdimensioner sen och då sätta kopplingar inför att låna med en maskin som tar ut microbubblor.

Var mest bekymrad ifall det kunde varit någon smygläcka som sög in luft på något vis.

Förmåga att bli luft i pannvattnet, har du en säkerhetsventil som sitter direkt på pannans topp så kan du spola lite ur den.

Mvh

Detta med återkommande luft i värmesystemen är förbryllande för många. Gäller även vedeldade system. Vissa tycks aldrig få riktigt bukt med det. På något sätt sugs luft in men det är svårt att hitta en logisk förklaring? Undertryck kan enligt vvs-montörer skapas på cirkpumpens sugsida? En annan jag pratade med sade sig vara övertygad om att pex trots allt inte är diffusionstäta. Det är täta mot vattnet men inte mot luften. Låter ju konstigt men på något sätt kommer ju luften in?

Y
Ja pexen ångrar jag. håller på att byta ut stammarna för både värme och tapp. Dricksvattnet smakar ibland lurt, och doften på radiatorvattnet luktar också (vilket iofs inte stör men ändå). :confused:

Min röris sa att det kunde sugas in i radiatorventiler...

Radiatorventiler har jag också hört. Även att vattnet i värmekretsen kan syresättas via ett öppet expansionskärl. Ett gammalt rörmokare-knep är att man kan hälla en skvätt parafinolja i expansionskärlet för att förhindra detta. Eller att nivån i expansionskärlet ska vara minst 1 m ovan översta radiatorn. Men faktum är ju att även de med slutet och trycksatt expansionskärl kan ha återkommande porlande luft i sitt system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.