8 865 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
LK Minishunt M60 - diverse problem
Jag har precis installerat en LK Minishunt M60. Dock ej termostaten som medföljer. Enligt anvisningen så ska man "bända av" handvredet som sitter på vid leverans. Hur i helsike gör jag detta? Ska all plast som sitter där termostaten ska sitta av? Behöver jag bända med excempelvis en skruvmejsel?
Jag har ett 1-rörssystem, och enligt anvisningen så ska man skruva ut en insexskruv godtyckligt antal varv för att gå från 2-rörssystem till 1-rörssystem. Aktiveras 1-rörssystemet direkt när skruven öppnas och bara värmen regleras om den öppnas mer? Kan jag skruva den för lite för att "aktivera 1-rörs"?
Jag har ett 1-rörssystem, och enligt anvisningen så ska man skruva ut en insexskruv godtyckligt antal varv för att gå från 2-rörssystem till 1-rörssystem. Aktiveras 1-rörssystemet direkt när skruven öppnas och bara värmen regleras om den öppnas mer? Kan jag skruva den för lite för att "aktivera 1-rörs"?
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Handvredet bruka sitta så in i h-e, så det är våld som krävs. Insexskruven för 1-rörs system används för att balansera golvvärmesystemet i förhållande till radiatorsystemet.
Eftersom du har 1-rörs system ska en del av flödet passera förbi shunten och till nästa radiator.
Ska man vara noga så kan man räkna på flöden, men oftast brukar man kunna prova sig fram. Vänta tills i höst när det börjar bli kallt och se så att värmen funkar som det ska överallt.
Eftersom du har 1-rörs system ska en del av flödet passera förbi shunten och till nästa radiator.
Ska man vara noga så kan man räkna på flöden, men oftast brukar man kunna prova sig fram. Vänta tills i höst när det börjar bli kallt och se så att värmen funkar som det ska överallt.
Gammal tråd som jag kapar. Jag har MK60:n som tidigare husägare installerat (ca 8-10 år sen) men något är knas. Matningen till shunten är direkt från pannan och där är det som det ska, dvs man känner tydligen skillnaderna i värmen från panna. Men jag lyckas inte få till ngt värme i golvet. Jag har läst manualen och jiddrar med alla skruvar. Tidigare så var inre skruven inskruvad (som jag fattar som att den aldrig skall vara i ngt läge) och jag har laborerat med att dra den stora mellan sina ändlägen (eftersom jag inte är hundra på vilket system vi har). Jag har alltid max flöde på termostat och på temperaturbegränsaren. Men det blir aldrig varmt i golvvärmerören in/ut. De är uppenbart kalla. Likaså primärens retur är kall. Elementen efter får jag inte heller ngn värme i.
Jag börjar fundera om det är stopp ngnstans? Ngn som har ngt tips?
(EDIT: Stänger jag primärens radiator helt så blir primärens retur varm direkt. Öppnar jag radiatorn minsta lilla så blir primärens retur kall med en gång).
Jag börjar fundera om det är stopp ngnstans? Ngn som har ngt tips?
(EDIT: Stänger jag primärens radiator helt så blir primärens retur varm direkt. Öppnar jag radiatorn minsta lilla så blir primärens retur kall med en gång).
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden