1 964 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vintern på g, när sätter ni på elpatron på bvp?
Ja, hej. Min första vinter i huset börjar närma sej, och funderar lite när jag behöver sätta på elpatron som tillskott. Har tre lägen, Sommar, vår/höst, och vinter. På vinterläget används elpatron när det behövs. Imorse hade jag -9 ute, och 20 inne när jag vaknade, och +4 i ingående köldbärare. Hur märker jag att det inte funkar utan tillsatsel? Blir det bara kallare inne? Vid nån speciel köldbär.temp?
Det finns fotfarande massor med energi kvar att hämta. När du kommer ner till 0 så kan du börja fundera, det som händer är att VP får längre och längre gångtider.Han i Skogen skrev:
Och ja, när den inte "orkar med" så blir det naturligtvis kallare inomhus.
Men som föregående skribent påpekade, ställ den i vinterläge. Håll dock ett öga på den så inte elpatronen går in omotiverat ofta.
Personligen är jag emot att ha den inkopplad på automatik (förutom semestrar under värmesäsongen) eftersom jag då kanske inte observerar problem med VP. Jag varnas tidigare om problem om det blir svalt i huset och kan då vid behov starta elpatronen.
Jag tänker att den kanske drar mer ström än vad som behövs, än sålänge har jg ju inte behovet av att elpatron ska gå... Eller "sliter' det mer på pumpen för att den får arbeta hårdare?roland53 skrev:Det finns fotfarande massor med energi kvar att hämta. När du kommer ner till 0 så kan du börja fundera, det som händer är att VP får längre och längre gångtider.
Och ja, när den inte "orkar med" så blir det naturligtvis kallare inomhus.
Men som föregående skribent påpekade, ställ den i vinterläge. Håll dock ett öga på den så inte elpatronen går in omotiverat ofta.
Personligen är jag emot att ha den inkopplad på automatik (förutom semestrar under värmesäsongen) eftersom jag då kanske inte observerar problem med VP. Jag varnas tidigare om problem om det blir svalt i huset och kan då vid behov starta elpatronen.
Klart att längre driftstid sliter men du har väl inte VP som utställningsex?
Det är billigare energi från VP än från elpatronen. Du får ut kanske 3-4 ggr mer för samma kWh på elmätaren.
En annan faktor är att det är gynnsammare för VP att ha längre gångtider. Det sliter mer med många start o stopp.
Det är billigare energi från VP än från elpatronen. Du får ut kanske 3-4 ggr mer för samma kWh på elmätaren.
En annan faktor är att det är gynnsammare för VP att ha längre gångtider. Det sliter mer med många start o stopp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag kan ge förslaget: När det börjar bli kallare inne, före det behövs den inte
Protte
Protte
Det funkar bra än, inte behövt sätta på elpatron (vinterläge)... (Värmland)
Klicka här för att svara