7 863 läst ·
71 svar
8k läst
71 svar
Värmen i slingorna försvann
Ja, att rekommendera någon att byta,( i ditt fall 1.000) ventiler innebär arbete och förtjänst för en röris.Ellboj skrev:
Många ifrågasätter inte om det är av verkligt behov pga okunskap.
I vissa fall motiverat ja, men vill du påstå att ventilerna har samma tekniska livslängd som termostater?
Haha. Folk måste sluta glo på Cafe Bärs o tro att det e så det fungerar. Mitt TIPS till Zingo är att byta ventilen, sa väl inget om att ta ditt en som gör det åt honom, att byta ventilen o termostaten är bra mycket enklare än att hålla på o meka som länken du la upp. På filmen ser man att rördragningarna o pannan har ett par år på nacken, en ventil o termostat som är orginal från säg när huset byggdes har nått sin bäst före datum ja då den säkert är full av skit o avlagringar från värmesystemet.. Ventiler har väldigt olika livslängd beroende på vilket fabrikat o hur smutsigt värmesystemet är.
Var mäter pannan rumstemperaturen? I min kåk har jag satt innegivaren på murstocken på övervåningen. Anledningen till det är att jag är snål.
Så snart man börjar elda så tror pannan att kåken är varm och stänger snabbt av värmetillskottet - då blir golvvärmen svinkall med en gång.
Kan det vara detta som är problemet? Golvvärmen blev ju kall så snart du fick upp värmen på övervåningen? Sitter rumsgivaren i ett rum som värms av radiatorerna?
Så snart man börjar elda så tror pannan att kåken är varm och stänger snabbt av värmetillskottet - då blir golvvärmen svinkall med en gång.
Kan det vara detta som är problemet? Golvvärmen blev ju kall så snart du fick upp värmen på övervåningen? Sitter rumsgivaren i ett rum som värms av radiatorerna?
Har ingen aning om var detta mäts.
Men det känns ju konstigt att värmen stängdes helt till slingorna.
Det var ju inte så att temperaturen gick upp mycket. Den gick väl från 18.5 till 20.5.
Men det kanske räcker. Å andra sidan har jag haft 20.5 eller mer förut men utan att värmen försvunnit på nedervåningen.
Men det känns ju konstigt att värmen stängdes helt till slingorna.
Det var ju inte så att temperaturen gick upp mycket. Den gick väl från 18.5 till 20.5.
Men det kanske räcker. Å andra sidan har jag haft 20.5 eller mer förut men utan att värmen försvunnit på nedervåningen.
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-blandare/glidex-armaturfett-30g.
Brukar smörja upp kärvande raditorventiler, piggen med armaturfett. Tryck tuben mot nålens löphål och tryck in lite fett.
Mvh
Brukar smörja upp kärvande raditorventiler, piggen med armaturfett. Tryck tuben mot nålens löphål och tryck in lite fett.
Mvh
Lägesrapport: Värmen funkar utmärkt nu. Tror inte kudden var trasig. Men termostaterna måste ses över.
Återstår för övrigt bara att byta ut den läckande ventilen. Antar att jag måste tömma hela systemet på vatten i sommar så att jag kan byta den när jag är oberoende av värme.
Tack alla!
Återstår för övrigt bara att byta ut den läckande ventilen. Antar att jag måste tömma hela systemet på vatten i sommar så att jag kan byta den när jag är oberoende av värme.
Tack alla!
Jooo,, du skrev i ett tidigare inlägg att det ibland droppade från säkerhetsventilen ner i en tratt. Säkerhetsventilen är säkerligen kass och på så sätt tömt ditt system långsamt men säkert.zingo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden