Hej! Vi har planer på att bygga ut vårt golvvärmesystem med radiatorer (golvvärme nedre plan och radiatorer övre plan). Vi behöver dra alla rör eftersom huset tidigare värmts med direktel.
Vi har idag en wirsbo golvvärmefördelare med 22mm anslutningar, och vi tänkte fortsätta med dimensionen 22 mm på kopparrören (15 mm på avstickarna).
Det jag undrar är, vilken fördelare ska jag köpa för att kunna ansluta till befintligt system? Och vi kommer att behöva placera denna fördelare endera ovan eller under befintlig fördelare, då väggen till höger inte är lång nog. Vad är bäst och vad ska vi skarva med på bästa sätt (mjuka kopparrör?)? Så småningom räknar vi med att ha 4slingor med 3-4 radiatorer på vardera.
Tack!
Vi har idag en wirsbo golvvärmefördelare med 22mm anslutningar, och vi tänkte fortsätta med dimensionen 22 mm på kopparrören (15 mm på avstickarna).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag undrar är, vilken fördelare ska jag köpa för att kunna ansluta till befintligt system? Och vi kommer att behöva placera denna fördelare endera ovan eller under befintlig fördelare, då väggen till höger inte är lång nog. Vad är bäst och vad ska vi skarva med på bästa sätt (mjuka kopparrör?)? Så småningom räknar vi med att ha 4slingor med 3-4 radiatorer på vardera.
Tack!
Vad har ni för uppvärmning idag?
I teorin, absolut. I praktiken är vi tvungna att ha en framledningstemp på upp till 60 grader under kallaste delen av vintern.krilleman_215 skrev:
Vedpanna mot tankar och golvvärme. Och oljeradiatorer...Drömhus2012 skrev:
Jag är medveten om alla negativa aspekter med att koppla på radiatorerna på golvvärmesystem. Men trots detta så mottager jag tacksamt tips på hur man kan göra detta på bästa sätt.
Tack!
Det måste ju bli till att överdimensionera radiatorerna rejält då.
Då krävs det ju en egen styrning till radiatorerna verkar onödigt när det brukar funka att köra med samma framledning om man tar till raddarna. Sen när man tröttnat på veden får man ju bättre cop på värmepumpen och låg framledning är ju ingen nackdel med ved heller.
Tack för tankar och idéer!
Klicka här för att svara