2 915 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Skarvning av golvvärmeslinga i nybyggt hus
Sida 1 av 2
Min sambo och jag håller på att bygga nytt hus. Vår byggfirma har dock klantat sig och sågat av golvvärmeslingan i sovrummet på övervåningen. De har åtgärdat felet genom att skarva slingan. Enligt leverantören av golvvärmeslingan ska skarvning endast ske om det inte är möjligt att byta slingan i sin helhet och vid skarvning ska skarven placeras så den kan kontrolleras. Byggfirman har lagt igen golvet i sovrummet och om kontroll av skarven ska ske måste golvet brytas upp på nytt. Vi tycker inte att byggfirman följt leverantörens anvisningar och begärt att slingan ska bytas ut men byggfirman hävdar att deras åtgärd är korrekt.
Jag skulle vilja ha era synpunkter på om byggfirmans åtgärd är korrekt? Jag skulle också vilja veta om fler varit med om samma sak vid nybyggnation och hur felet då åtgärdats.
Jag skulle vilja ha era synpunkter på om byggfirmans åtgärd är korrekt? Jag skulle också vilja veta om fler varit med om samma sak vid nybyggnation och hur felet då åtgärdats.
Håller med föregående inlägg.
Det värsta är väl om skarvningen gjorts utan provtryckning ??!! :wow:
Om inte du eller annan oberoende bevittnat provtryckningen skall du absolut inte acceptera.
Om provtryckning skett så är det väl en pengafråga hur mycket du skall "mutas" för att acceptera faktum.
Ibland kan det av praktiska skäl vara näst intill omöjligt att göra ett fel ogjort.
Det värsta är väl om skarvningen gjorts utan provtryckning ??!! :wow:
Om inte du eller annan oberoende bevittnat provtryckningen skall du absolut inte acceptera.
Om provtryckning skett så är det väl en pengafråga hur mycket du skall "mutas" för att acceptera faktum.
Ibland kan det av praktiska skäl vara näst intill omöjligt att göra ett fel ogjort.
Man brukar inte skarva golvvärmeslang i träbjälkslag. Den ska gå i ett stycke från/till fördelaren. Och definitivt inte "i golvet" och på ett ställe som inte kan kontrolleras. Seriösa firmor brukar även montera fördelare i en vattentät "låda" med skvallerrör.
Be firman att lägga om slangen. Allt annat är "fullagning" som kan visa sig blir väldigt kostsamt ifall något springer läck och försäkringsbolaget upptäcker "lagningen".
Be firman att lägga om slangen. Allt annat är "fullagning" som kan visa sig blir väldigt kostsamt ifall något springer läck och försäkringsbolaget upptäcker "lagningen".
Redigerat:
RoBo har rätt det finns godkända kopplingar för att laga golvvärmeslingor. Jag vet inte vilket system du har men hör med tillverkaren av systemet eller en vvs installatör.
Det händer naturligtvis då och då att man borrar sönder en slang i en betongplatta så det är inget unikt.
Installationen ska naturligtvis göras korrekt med provtryckning och allt. Eftersom systemet i drift bara har ca 1 bar i övertryck så kan du vara ganska lugn på att inget kommer att läcka.
Det händer naturligtvis då och då att man borrar sönder en slang i en betongplatta så det är inget unikt.
Installationen ska naturligtvis göras korrekt med provtryckning och allt. Eftersom systemet i drift bara har ca 1 bar i övertryck så kan du vara ganska lugn på att inget kommer att läcka.
I en betongplatta förstår jag att det är svårt att byta hela men det här är på övervåningen där det är träbjälklag.
Angående provtryckning så vet vi inte om det har skett.
Vi är dels oroliga för att läckage ska ske utan att det upptäcks och att försäkringsbolaget inte ska ersätta skadan. Dels är vi upprörda över att vi ska behöva ha en skarvad golvslinga i ett nybyggt hus där vi betalat för en hel golvslinga. Det är ju inte vi som har klantat oss och sågat av slingan...
Angående provtryckning så vet vi inte om det har skett.
Vi är dels oroliga för att läckage ska ske utan att det upptäcks och att försäkringsbolaget inte ska ersätta skadan. Dels är vi upprörda över att vi ska behöva ha en skarvad golvslinga i ett nybyggt hus där vi betalat för en hel golvslinga. Det är ju inte vi som har klantat oss och sågat av slingan...
TS skriver i första inlägget att leverantören av slingan menar att en eventuell skarv skall vara åtkomlig för inspektion. Jag vet inte om jag tycker att den är det om man måste bryta upp golvet för att inspektera skarven. Jag hade kollat än en gång med slangtillverkaren och även försökt få hjälp av dem med kommunikationen med snickarna. Stå på er.Marter skrev:
Jadu.. Det kanske heller inte "står" nått om att golvet skall vara heltäckande. Borde vara helt ok att lämna ett hål ovanför skarven så den kan inspekteras dagligen...RoBo skrev:
Vilket konstigt svar RoBo ger ovan, anar ett egenintresse i inläggen, finns annat syfte än att hjälpa trådskaparen med upplysningar..?RoBo skrev:
Vänder man på RoBos resonemang, var står det (i köpekontraktet) att slingan kan sågas av så vatten rinner ut, och sedan lappas ihop och kunden skall acceptera det..?
Man behöver inte vara raketforskare för att begripa att bygger man nytt, förutsätts att golvvärmeslingan är hel, inte ihoplappad. T o m folk i byggbranschen borde förstå det.
Jag skulle aldrig acceptera annat än en utbytt slinga, byter man hela måste golvet brytas upp, och då får man en unik möjlighet att byta ut våt isolation, torka bjälklag om det blivit fuktigt samt ordentligt undersöka så inget vatten runnit iväg någonstans. Har det, upptäcker man även det och kan åtgärda det innan det uppstår mögel eller röta. Borde ligga i leverantörens intresse.
Med tanke på att det torde vara självklart för alla att ett nybyggt hus inte skall ha reparerade slingor, och att leverantören tjänar väldigt mycket pengar på kunden så är det småpengar att byta ut golv och värmeslingan. På köpet får hustillverkaren en nöjd kund.
Dessutom skall byggentreprenören alt husleverantören ha försäkringar som täcker den typen av skador.
Slutligen, med hel slinga sover alla gott; kunden, försäkringsbolagen och även hustillverkaren, som får en nöjd kund istället för en orolig och missnöjd kund.
Men TS skriver följande: "Enligt leverantören av golvvärmeslingan ska skarvning endast ske om det inte är möjligt att byta slingan i sin helhet och vid skarvning ska skarven placeras så den kan kontrolleras. Byggfirman har lagt igen golvet i sovrummet och om kontroll av skarven ska ske måste golvet brytas upp på nytt. Vi tycker inte att byggfirman följt leverantörens anvisningar och begärt att slingan ska bytas ut men byggfirman hävdar att deras åtgärd är korrekt."RoBo skrev:
Ett grundgrav för att ett arbete ska anses fackmässigt är att man följer leverantörernas monteringsanvisningar vilket de uppenbart inte gjort så jag har full förståelse för TS krav.