Håller på för fullt med mitt projekt, http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/225394-235-m2-fastighet-anno-1912-a.html och behöver nu hjälp med att beräkna elementen till fastigheten.

Enligt kalkylerna på Rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/ så har jag kommit fram till en del men får inte riktigt rätt på det ändå.

De siffror jag kommit fram till är följande,

vardagsrum 4,2x4,2x2,8
ett stort fönster på 16, två ytterrväggar, samt en del som gränsar till murstocken (uppvärmd och förberett för kamin).

kök 2,5x3,1x2,8
ett 11 fönster, en yttervägg, en av väggarna gränsar till uppvärmd murstock

sovrum 2,5x3,3x2,8
ett 11 fönster, två ytterväggar.

hall 1,7x2x2,8
inget fönster, ingen yttervägg

wc 2,5x2,1x2,8
ett 5 fönster, en yttervägg, förberett för handdukstork

Stommen är uppbyggt enligt denna princip, 13 gips, osb, 45x70 stående isolering, isover vario, befintlig stomme, 45x70 liggande isolering, 28x70, 22x120 spont.

Så enligt de beräkningar jag fått fram så behövs där hur stora och hur många element som helst(?), och när jag började riva ut allting så var varken storleken eller mängden den som jag fått fram enligt mina hemma beräkningar.

Någon som har kunskap inom detta och kan hjälpa mig få fram rätt dimensionering av elementen?

Tack på förhand!

Kan inte påstå att jag har någon stor kunskap i ämnet. Om man tar beräkningen från rinkaby och tittar på vardagsrummet. Jag antar att du vill ha lågtemp system om möjligt, dvs dt ca 30 - 35. Då får jag fram att rummet behöver ca 1975w, antingen g¨r man då in och tittar på dt=30 i radiatortabellen. Eller så tar man omräkningstalet, ca 1,5, ger effekt ca. 3000w. Och tittar då på dt 50 i radiatortabellen.

Då skulle jag välja C22 radiatorer 600mm höga. Och ta ex. 1 som är 1,4m brett och en som är ca 1m bred. Fördelningen beror ju lite på hur brett fönstret är, och förutsättningar för en radiator till på en annan vägg. Känns inte som någon orimlig mängd.

Jag har ett rum som är ca. 7,5 x 4,5. Där sitter 2 st radiatorer på 1,4m vardera, de räcker väldigt bra. Valet där byggde bara på de radiatorer som satt där innan, och att 1,4 är lagon under fönstren i rummet. Tidigarer satt där en elradiator på 1kw, och ett äldre vattenburet element, som var enklare (=mindre värmeavgivning) än C22.

Det finns radiatorer som avger ännu högre effekt per ytenhet än C22, ex. med trippel element (tror de kallas C33), men då får du titta någonannanstans än Rinkaby.

Det finns även radiatorer som är avsvärt högre, med större värmeavgivning.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Men enligt beräkningen, då på lågtemp. http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-22-6004/ så är det ju vid lågtemp omkring 1194 w dvs 3 stycken element på ett rum? Det var det jag tyckte börja liksom sticka iväg med element vid var och varannan hörna.

Men om det klarar sig med ett 1400 och ett 1000 så går de ju, får kolla upp detta :) Alla tips och tricks mottages tacksamt :)

Ett annat exempel, eldar idag med pellets och kommer nog göra det en längre tid framöver för att eventuellt gå över till fjärrvärme i framtiden,

om man då räknar på sovrummet, ska de bli 933 w respektive 1465 w, kollar jag sen på http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-22-6004/ för att komma upp i 1465 w på lågtemp så blir DT50, 2686 w, dvs ett överskott på nästan 2 gånger så mycket? Det är det jag inte riktigt får ihop, eller tänker jag helt fel?

Vad är det du funderar över, vid DT 50 används ju högre framledningstemp och då ger samma radiator givetvis högre effekt. Utgå från tabellen för DT 30 och se till att du får den effekt du räknat fram för rummen. Och försök att anpassa bredden och höjden vettigt i förhållande till hur du har det med fönstren, det gör inget om vissa rum får för stor effekt det är bättre att passa in färre storlekar som passar bra fysiskt.

Och med pellets eller fjärrvärme har du heller inga problem att hålla högre framtemp om du skulle behöva men när du ändå gör nytt är det vettigt att dimensionera enligt lägre temp tex DT 30. Termostater eller om du vill lägga lite jobb på injustering kommer se till att du kan jämna ut ev störande dimensioneringar, men hellre lite för stora än för små värmeytor.

• Gilla
jensaro
  • Laddar…
Med pellets resp fjärrvärme finns ingen större nytta med lågtemp. Jag skulle däremot satsa på c22 då dessa ger bra prestanda per krona. Kolla mot fönsterbredden och se till att det blir vettigt. Endast i nödfall skulle jag sätta raddar på vägg utan fönster. Kolla även summan i huset då du kan räkna med viss utjämning mellan rummen.

Edit GK han före..

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Nu säger inte din beskrivning av väggkonstruktionen hur välisolerad den egentligen är.
Befintlig stomme är vad?

Jag bor lite norr om dig, alldeles norr om Hallandsåsen, och i ett nybyggt hus.
Och vi har inga element alls i huset. Bara en L/L-värmepump :)
Och 310 mm isolering i väggarna.

KnockOnWood skrev:
Nu säger inte din beskrivning av väggkonstruktionen hur välisolerad den egentligen är.
Befintlig stomme är vad?
Plankstomme, d v s ingenting alls mer än brädor på kors och tvärs, se exempelvis 20140607_100613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och IMG_0560.jpg
Skapa konto
IMG_0560.jpg
Skapa konto

så de där 70+70 mm har väl ökat isolervärdet med 1000% skulle jag tro ;)

Det jag undrade över var så att jag inte köper på mig en massa som jag sen inte behöver, om jag ska dimensionera det för DT 30 och sen aldrig kommer använda det (enligt dimensioneringen) så får jag ju ett överflöd.

Men ok, tumregeln är alltså, dimensionera för DT 30 oavsett vad, och sen är det bra med det ;) Så i vardagsrummet blir det ju då två element, i köket ett osv. ....

hyweu skrev:
Det jag undrade över var så att jag inte köper på mig en massa som jag sen inte behöver, om jag ska dimensionera det för DT 30 och sen aldrig kommer använda det (enligt dimensioneringen) så får jag ju ett överflöd.

Men ok, tumregeln är alltså, dimensionera för DT 30 oavsett vad, och sen är det bra med det ;) Så i vardagsrummet blir det ju då två element, i köket ett osv. ....
Verkar bra, ger om inte annat lite mjukare värme mot om man som i ditt fall skulle kunna prestera 90 grader i ett litet element och få tillräcklig effekt men med mycket strålningsandel i närheten och ojämnare upplevelse i rummet i stort.

Har inte läst igenom alla svar, men tycker att man verkar utgå ifrån fel utgångspunkt.

Enligt mig och beprövad erfarenhet så skulle jag utgå ifrån effektbehovet och med din isoleringsgrad & geografiska placering så har jag svårt att tro att du kommer behöva mer än 50W/m2 vid DUT -20C, de timmar per år som det är kallare i Skåne måste ju vara lätt räknade?

Om vi då tar vardagsrummet som var 4,2*4,2 så blir det ~16m2 * 50W/m2 ~800W.

Storleken på radiatorn styrs sedan av vid vilket DT du vill ha ut dina 800W, lägre DT större radiator, om du kör hög eller lågtemperatur har inge(liten) påverkan då strålningsvärmen är den lilla delen av värmeöverföringen.

Egentligen spelar det ingen roll var radiatorerna sitter, men man brukar placera dessa under fönster för att motverka kallras. Har du tillräckligt bra fönster så behövs inga radiatorer där, själv har jag golvvärme och 2-glas energifönster med U-värde på ~1,2 och garanterat inga kallras förrän utetemp börjar närma sig -30C.
Om du vill ha en radiator på resp. yttervägg eller annat är rätt mycket en inredningsfråga om du har rätt isoleringsgrad.

Gå in här och gör en energibalansberäkning http://www.energiberakning.se/
Om du tittar under avdelningen Förluster.... så står det ett litet U? på ett ställe, tryck där så kan du göra en U-värdesberäkning av dina väggar.

Redigerat:
hyweu skrev:
Men enligt beräkningen, då på lågtemp. [länk] så är det ju vid lågtemp omkring 1194 w dvs 3 stycken element på ett rum? Det var det jag tyckte börja liksom sticka iväg med element vid var och varannan hörna.

Men om det klarar sig med ett 1400 och ett 1000 så går de ju, får kolla upp detta :) Alla tips och tricks mottages tacksamt :)
Du tolkar nog beräkningssidan fel. Om man följer deras (något förenklade/överdrivna) så behöver du 1975w. Jag tror att du sedan multiplicerat med omräkningsfaktorn för dt 30, och får fram ett behov på ca 3000w. Sedna har du tittat i dt 30 kolumnen på radiatorn. Då har du kompenserat för låg temp 2 ggr. Utan välj element som ger 1975w för dt 30.

Och som sagt troligen klarar du dig med lite mindre effekt än så.

Jag gjorde såhär,

vardagsrum 4,12 x 4,235 x 2,8 = 49 m3 x 40 = 1954 W x 1,57 = 3068 W

?

Du ska inte ta med faktorn 1.57 så ditt resultat 1954W är vad du ska söka i tabellen. Nu är denna effekten säkert som sagt i överkant men det gör inget bara du räknar på samma sätt för alla rummen.

Och utgå från DT 30 när du väljer element, det är vettigt och har sina fördelar. Och som nämnts tidigare försök välj några få storlekar som går in bra fysiskt vid fönstren, att effektsiffran du får välja blir lite större eller mindre mot ditt uträknade värde gör inget.

Vill du vara mer noga får du göra en transmissonsberäkning likt det lat pekade på, men det är i ditt fall säkert onödigt. Och med tanke på att du irrade lite redan med räknandet hittills kanske det kan bli mer fel då.

• Gilla
hyweu
  • Laddar…
Ok, stort tack för hjälpen :) Det blir ju lite rörigt första gången man ska ge sig på något man inte gjort förut ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.