15 809 läst ·
14 svar
16k läst
14 svar
Vattenburen värme/elpanna - komplettera med luftvärmepump?
Villa 103 kvm med kallkällare. Vattenburen värme med elpanna cirka 8-10 år gammal som du fungerar bra. Ventilationen behöver förbättras i bostadsdelen.
Drpgan är nu om det kan vara att slå två flugor i en smäll att installera en luftvärmepump för både förbättra ventilationen men samtidigt också att minska uppvärmningskostnaden? Hur fungera det i kombination?
tacksam för hjälp!
Drpgan är nu om det kan vara att slå två flugor i en smäll att installera en luftvärmepump för både förbättra ventilationen men samtidigt också att minska uppvärmningskostnaden? Hur fungera det i kombination?
tacksam för hjälp!
En luftvärmepump förbättrar inte ventilationen alls. Däremot kan den sänka uppvärmningskostnaden. Hur väl det fungerar beror på din nuvarande uppvärmning. Har du inomhusgivare? Finns det termostater på elementen?
Jag vet inte exakt vad det är för panna. Vi har nyligen köpt huset och tillträde är i början av september men börjar planera så gott det går. Vet det är vattenburen värme med elpanna. Har tidigare varit vedeldad vattenburen värme.
Helårsuppvärmning kostade tidigare ägaren 38000/år och då var det 24 grader hela vintrarna. Det finns också kakelugn(kasett).
Läste det här och undrade lite mer vad det innebär: http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...vaermepump-reducerar-elraekning-med-30-848117
Vem vänder man sig till för att räkna ut hur ventilationen på bästa sätt kan förbättras förresten?
Helårsuppvärmning kostade tidigare ägaren 38000/år och då var det 24 grader hela vintrarna. Det finns också kakelugn(kasett).
Läste det här och undrade lite mer vad det innebär: http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...vaermepump-reducerar-elraekning-med-30-848117
Vem vänder man sig till för att räkna ut hur ventilationen på bästa sätt kan förbättras förresten?
Som tidigare nämnts gör en luft/luft inget för ventilationen.
Om du redan har vattenburet är det bättre att du satsar på luft/vatten, alternativt jord/bergvärme.
Luft/luft gör sig bäst i hus utan vattenburen värme då där inte finns så mycket alternativ.
Ventilationen löses enklast med frånluftsfläktar i våtutrymmen och tillluftsventiler i sovrum och vardagsrum men är det som säger att ventilationen måste förbättras?
Om du redan har vattenburet är det bättre att du satsar på luft/vatten, alternativt jord/bergvärme.
Luft/luft gör sig bäst i hus utan vattenburen värme då där inte finns så mycket alternativ.
Ventilationen löses enklast med frånluftsfläktar i våtutrymmen och tillluftsventiler i sovrum och vardagsrum men är det som säger att ventilationen måste förbättras?
En bra = dyr luftvärmepump typ som Mitsubishi, Fujitsu, Sanyo ger upp till 4 gånger mer värme per kilowattimme under gynnsamma förhållanden med yttertemperatur på +5 till -5 grader.
En billig luftvärmepump kanske 2,5gånger.
Blir det sedan kallare ute minskar verkningsgraden och vid -15 grader bör man stänga av luftvärmepumpen då den bara förslits utan att ge någon riktig besparing.
En billig luftvärmepump kanske 2,5gånger.
Blir det sedan kallare ute minskar verkningsgraden och vid -15 grader bör man stänga av luftvärmepumpen då den bara förslits utan att ge någon riktig besparing.
Förra huset hade jag en elpanna. Jag kompletterade med en mitsubishi pump (gav 20000;. installerat och klart, 6,3kW pump).
Blev riktigt bra, sänkte uppvärmningskostnaderna med flera tusenlappar per år. Den betalde sig på ca 4 år räknade jag ut. Anledningen att jag satte luft/luft var att mina element inte var tillräckligt många för att värma de 112 m² som vi hade i 1½ plan. Jag kunde stänga av vattenburna värmen i hela huset utom på toaletterna och i tvättstugan. Resten var ganska öppen planlösning.
Blev riktigt bra, sänkte uppvärmningskostnaderna med flera tusenlappar per år. Den betalde sig på ca 4 år räknade jag ut. Anledningen att jag satte luft/luft var att mina element inte var tillräckligt många för att värma de 112 m² som vi hade i 1½ plan. Jag kunde stänga av vattenburna värmen i hela huset utom på toaletterna och i tvättstugan. Resten var ganska öppen planlösning.
Jag bumbar den här tråden lite men kan man i princip stänga av elpannan helt och låta luftvärmepumpen sköta allt? Hur blir det med ev. kallras från fönster?
Pannan är en NIBE EVC 13, luftvärmepumpen är nu installerad, en Mitsubishi FH35. Tar gärna förslag på hur jag ska ställa in temperaturen på Niben om jag låter luftvärmepumpen hålla tio grader inomhus.
Pannan är en NIBE EVC 13, luftvärmepumpen är nu installerad, en Mitsubishi FH35. Tar gärna förslag på hur jag ska ställa in temperaturen på Niben om jag låter luftvärmepumpen hålla tio grader inomhus.
Om värmepumpen klarar sig själv beror på hur husets planlösning ser ut, men i allmänhet räcker inte luftvärmepumpen i alla lägen. Om det blir problem med kallras från fönster märker du. Det beror både på fönstren och på dig. Jag har inga problem med det. Större problem är att värmen inte sprider sig i hela huset. Det blir kallare långt ifrån värmepumpen.
Spontant skulle jag säga att en luftvärmepump kommer att samarbeta ganska dåligt med ett vattenburet system. Kanske är det bäst om du har termostater på elementen som står på en lägre temperatur än luftvärmepumpen. Det kommer att vara olika tillvägagångssätt för bästa komfort och för bästa ekonomi.
Skall du bara ha tio grader inomhus? Du skall ställa luftvärmepumpen på den temperatur du vill ha inomhus eller möjligen lite högre. Sedan skall elpannan hjälpa till när luftvärmepumpen inte räcker.
Spontant skulle jag säga att en luftvärmepump kommer att samarbeta ganska dåligt med ett vattenburet system. Kanske är det bäst om du har termostater på elementen som står på en lägre temperatur än luftvärmepumpen. Det kommer att vara olika tillvägagångssätt för bästa komfort och för bästa ekonomi.
Skall du bara ha tio grader inomhus? Du skall ställa luftvärmepumpen på den temperatur du vill ha inomhus eller möjligen lite högre. Sedan skall elpannan hjälpa till när luftvärmepumpen inte räcker.
Tack för svaret!
Jag tänkte ha tio grader i huset när jag inte är där om höst/vinter. Är det för lite?
Är det bästa att vrida ner temperaturvredet på värmepumpen och ha samma värmekurva? Det finns ju bara utomhusgivare.
Jag tänkte ha tio grader i huset när jag inte är där om höst/vinter. Är det för lite?
Är det bästa att vrida ner temperaturvredet på värmepumpen och ha samma värmekurva? Det finns ju bara utomhusgivare.
Det är troligen inga problem för husets skull att att hålla 10 grader. Samma värmekurva som vad? Om du har en värmekurva inställd på elpannan som ger 10 grader i huset så kommer värmepumpen inte att tillföra något alls om den också står på 10 grader. Har du bara utomhusgivare så måste det vara så inställt att pannan strävar efter att hålla en avsevärt lägre temperatur än luftvärmepumpen för att den senare skall göra nytta.
Jag har en Nibe EVC13 och på dens finns två vred, ett för temperatur och ett för värmekurva. Säg att jag vill hålla tio grader i huset när det är -10 grader ute, då kommer förhoppningsvis luftvärmepumpen ge detta. Om det blir kallare och luftvärmepumpen inte orkar vill jag att elpannan ska gå in och hjälps till. Är det värmekurvsvredet jag då ska laborera med för att få det rätt?
Ät lite novis minst sagt så tacksam för hjälpen.
Ät lite novis minst sagt så tacksam för hjälpen.
Det finns inget sätt för pannan att veta om värmepumpen klarar av att hålla värmen om du inte har inomhusgivare eller termostater. Om du ställer in pannan på att hålla 5 grader och värmepumpen på 10 grader kommer värmepumpen att bidra lite i alla fall. Du kan laborera med både temperaturvredet och värmekurvsvredet, men det kan vara bra att dokumentera hur de stod från början så att du lätt kan hitta tillbaka om du vill.
Klicka här för att svara