Skissar lite på hur jag ska be en vvsfirma draom min kanske 5år gamla stam som en skojarfirma pussladeihop.
Egentligen baserad på gammal diskussion så vissa kan känna igen det. Bara att jag inte fått utfört det ännu och tänkte se om det komin fler tips/nytänk.
Nibe 1245an har inbyggda flexslangar så det sades på den tiden att man inte behöver flexslangar för att undgå vissa ljud. Men jag funderar på låta dra lite extra flexslang ändå, igenom det hål i väggen som leder rören ner från pannan ner under huset. Där kan jag inte fåpå rörisolering iaf.
Förbereda kopplingar för arbetstank som jag funderar på specialbeställa och ha under huset.
samt att kopplingarna kan användas till maskin som plockar ut microbubblor ur systemet.
Behöver en konvektor till garaget där 1245an står, som ska jobba i tvätt-torkrummet.
Kanske isolererar garaget och sätter större konvektor där med. Mest tänkt för underhållsvärme.
En räknare sa att 5000watt var vad 22mm koppar klarar så har räknat baklänges på detta.
Sen ligger mycket sus i termostatventilerna på radiatorerna. Funderar på sätta en injusteringsventil ibörjan på varje retur-uppstick till radiatorerna (under huset). Och låta radiatorns ventil vara maxuppskruvad. Då bör suset hamna under huset. (kan gå under huset)
Idag hänger expansionskärlet i taket, funderar på sätta det mot en innervägg vilket bör minska risken för ljud som leds in i huset då takreglar är spikade mot yttervägg.
Samt osäker på om några rör ska få vara fastskruvade på vägg, allt ljud leds direkt in i sovrummet.
Dvs flytta ut pannan, på med en skriva brandgips, samt låta alla rör vara frihängande. Vilket krockar lite med detta att ha flexslang längst ner.
Och sen något tjockare isolering på stammen. Rätt mycket spillvärme har gåttut under vintrarna.
Fast kanske gynnat mina kalla golv iofs. Det har varit 6 grader varmt under huset när det var som kallast ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder