OK.

Nu har jag ritat om systemet så att det har seriekopplade tankar istället. På sommaren kan man vrida om de två kulventilerna så att man på så sätt kopplar bort den vänstra tanken och bara köra med den högra. Vill man ta till vara på motorvärmen vid körning kan man koppla om under färd.

Tappvattenslingan sitter i den högra tanken som alltid bör vara varmast.

v%C3%A4rmesystem-v21.png

Två nya versioner:
värmesystem v4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

värmesystem v5.png
Skapa konto

Nu är det den senaste ritningen som gäller för tillfället.

Kaminen är installerad, acktankarna är monterade, expansionskärlet är på sin plats och radiatorerna i styrhytten är monterade.
2013-11-19-17.30.27-1024x768.jpg
Skapa konto

2013-12-04-16.04.35-1024x768.jpg
Skapa konto

2013-12-02-20.42.17-1024x768.jpg
Skapa konto

Nu börjar det närma sig i alla fall så vi får väl se i vår om det funkar...

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Nu brinner det.

2014-02-10-10.08.27-1024x768.jpg
Skapa konto

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Nu börjar det närma sig installation av radiatorer i däckshuset.

planlösning-däckshus.png
Skapa konto

Jag har tänkt om lite från min grundtanke. Det kommer att bli kök längs nästan hela BB sida (neåt i bild) så där får det bara plats en radiator på 60x140. Sen har jag två radiatorer C22-6018 som ger 1535 W vid DT 30. Kompletterar jag med en till sån och en C11-6014 som ger 719 W så blir det totalt 5324 W vilket är ca 100 W/m^2. Radiatorerna kommer bli inbyggda (som i styrhytten) så man kanske förlorar lite effekt men det är ändå väl tilltaget.

Nackdelen är ju att jag kanske får lite kallras från fönstrena ovanför köksbänken där det inte finns några radiatorer...

Redigerat:
Jag har funderat lite kring gålvvärmen under däck. Radiatorkretsen kommer gå via en shuntstyrning med utomhusgivare så att framledningstemperaturen ändras efter behov. Funkar det att efter det sätta en blandningsventil som blandar framledning med retur från radiatorerna proportionellt (utan styrning) och att man sen skjutsar ut detta i golvvärmeslingorna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.