Värme allmänt
Darth Peter: Skinn är bara för fjollor och skolsköterskor... Jag har ställt brännaren på 50 grader. Det bör funka fram tills elementen ska på.
Sommarskåning: [citat] Hej! Vi har precis detta problem. Vattenburen i hela huset med styrreglage för varje slinga. Värmekurvan är 22 som lägst och sommartid börjar 18gr. Allt är betong och badrum klinker. Endast yttertermostat. Vad rekommenderar du att ställa värmekurvan på? Förutom att den ska gå i vinterdrift till 30gr? Och ska man strypa returen till vad? För nån värme vill man ju ha. Nu är
Paxman: Hos oss kan det utan problem skilja över 15° mellan markplanet och källaren. Det är om det är riktigt varmt ute och solen ligger på, då blir det lätt över 35° i vardagsrummet medan källaren håller under 20°. Jag som inte gillar när det är för varmt skulle säga att det är svalt och skönt i källaren! :thumbup: Som sagt, komforttemperatur är mycket subjektivt men att ha 15° i
Mattias Lindvert Söderin: Nej, det huvudsakliga syftet är inte att bättra på värmekostnaderna . utan för jag vill elda... öppen spis är nog uteslutet. alternativen är nog kamin eller mura en spis med insatts/kasett... med extern luft.... det jag funderar på är om man kan på nått sätt koppla ihop luftväxlaren och kaminen?
jensaro: Beror väl på dT, men det lär ju blåsa en del inne. Kanske måste höja volymen på TVn och då går det ju mer ström till den..
MaxPax: Även en välutrustad skorstensrenoveringsfirma har speciella kameror för detta ändamål och dessutom kunskap om murstockar...
Rickard Torneus: Hej. är helt grön på området vattenburen golvvärme. Håller på att bygga ut huset 65kvm och där blir det vattenburen golvvärme. Gamla delen drivs av vanliga el radiatorer (65kvm den oxå) Så det blir ny installation av acktank, pump m.m kommer sätta ner pex slang i golvet det blir totalt 4sling på ca 380m slang total. Tänker värma vattnet med en elpatron direkt mot slangen sätter
Anna_H: Precis! Här planeras det för solceller eftersom plåttaket ändå måste bytas. Den investeringen går annars ungefär jämnt ut på 25 år med dagens elpriser, skatter och bidrag. Men spar man hälften av plåten och lite av arbetet och får solceller och tak uppdelat på varsin faktura så att man kan söka länsstyrelsebidrag för solcellerna och ROT för takomläggningen blir det rätt bra
The Tor: Jag mailade Uponor och frågade. Dom rekommenderade 18 mm i stammen och 15 mm till förbrukarna. Det låter som en bra mellanväg.
dajvid: Men jag har hört att man inte ska blanda olika typer av isolering hur som helst, och att man måste bygga upp konstruktionen i nivå med isoleringen? Ska se när jag kommer hem exakt vad för material det ligger där idag.
Krilleman: Om det kan uppstå luftflöde på insidan av isolering är aldrig bra för kallvatten eller kylrör.
johanpelle: Nu har norrlandsimporten fått ett nytt namn förutom containerrally. Nyaste namnet är Handyman.bygghandel. Varning Köp Inte. http://www.gelki.com/nyheter/?id=22
Cancerman_777: Nej, jag har inte samma temp i samtliga rum. Precis som jag skrev så skall pumparna placeras strategiskt. När jag stödeldar i kaminen i källaren så blir det 21-23 i samtliga rum i hela huset, och llvp slår av eller över till att endast fläkt. Jag har murad skorsten som löper mitt i huset :) Ovanvåning; 21-23 i vardagsrum, 19-20 i sovrum. Entréplan; 21-23 i vardagsrum, 18-21 i hall,
Demmpa: [citat] Det var mer eller mindre det jag skriv som inlägg två i denna tråd. Enda skillnaden är att du även tog med läckaget till luften i pannrummet. Visst det läckaget är oftast större på en gammal panna/beredare än en ny. Eftersom TS behöver varmvatten så har han mer eller mindre den förlusten i alla fall.
tullemannen: Nej, tanken var att montera på nåt rostfritt direkt utanpå gipset nu. Kanske gjort bort mig lite här nu då. Men jag river inte bort överlappat osb och gips nu...
zeltber: Jag har blivit rekommenderad att lägga golvvärmen i den stundande utbyggnaden enl en metod som kallas för klossmetoden. Om jag har förstått saken rätt så bygger man upp bjälklaget med träklossar mellan vilka man lämnar ett mellanrum stora nog för att passa golvvärmeplåtarna. Tydligen ska man även isolera upp hela hålrummet och avsluta med aluminiumfolie för att så mycket som
droopy: Är systemet i drift så slår du av cirkulationspumpen! Stäng ev ventiler helt både på rörsystem och radiatorn. lossa kopplingarna och töm ur vattnet. Sitter radiatorn under andra radiatorer så blir det en massa vatten att tömma ut om det inte finns avstängningar. Sitter däremot radiatorn högt ex på en övervåning så behöver det inte bli så mycket vatten. skruva bort kopplingarna
lars_stefan_axelsson: [citat] Här får man ju vara försiktig eftersom fjärrvärmepriserna skiljer sig ganska mycket åt i landet. I Gbg så har vi ganska mycket spillvärme, och det är därför relativt billigt med fjärrvärme. Jag betalar exv. ca 40 öre/kWh efter att jag friköpt anläggningen när den installerades (skall man räkna på ränta på det så ökar kostnaden till 45-50 öre/kWh med min
steppen7: Extra brandisolering låter knöligt men är förstås ett alternativ. Eller så låter man rökdetektorer utlösa en magnetventil som tömmer ut köldbäraren. :) Diffusionstätt är det nog men det är ju knappt nån isolering med bara ett plasthölje. Plusprisol ger isolering men är inte diffusionstätt vad jag vet. Jag hade tänkt köra vanlig Prisol (för att slippa skarvar på vind och i
falkn: Det finns ju egentligen ingen strikt definition av FTX mer än att du har mekanisk till- och frånluft samt återvinning av värmen i frånluften. Du skulle ju kunna återvinna värmen och skicka den till ett vattenburet system d.v.s. en luft-vatten-växlare och sedan mata in kall uteluft mekaniskt. Angående frågan om var värmen kommer från från början så är det ju bl.a. från den värme
corre: Beroende på temperaturen du shuntar ut från pannan så kommer du ha ett effektöverskott i matningen till fördelaren, där det shuntas vidare ut i slingan. Beroende hur du tänkt reglera slingorna så får du lite olika flödesbehov på matningen i sin tur. Oav så är dock en 20mm PEX matning väl tilltagen för så liten yta.
corre: För att rörmockaren tipsade om att använda en djupborra som källa till en värmepump. Dels är den då för grund för att använda till bergvärme för annat än väldigt små effektuttag, dels så är det stor risk för frysning i hela eller delar av brunnen, vilket gör att den inte går att använda för drickvatten, det är risk för brineläckage, Och till sist, får man inte ned 4
toto1: Byt till radiatorer som klarar nuvarande effektbehov men med lägre framledningstemp.
toto1: Är nivåkärlet öppet så kan du fylla upp det och stänga ventilen för inkommande köldbärare. Sedan så startar du cirkpumpen så suger den vätska ur kärlet, var beredd att fylla på. Öppna ventilen så kommer det luft upp till kärlet. Upprepa detta ett par gånger och håll koll på nivån. För att detta ska fungera så behöver kärlet vara öppet i toppen, alltså vara högsta
MaxPax: Ja det kan vara jävligt mycket skit de släpat ner i pipan för bobygget, ibland flera meter i pipan av pinnar, jord och skräp. Bäst metoden jag använt mig av är en PEM-slang lång nog att sticka ner och mosa bort boet och sedan rensa i botten på pipan. Se till att det är tätt längt ner under tiden bara...
Zenon: Tackar för tipsen :) Har dock bytit till bergvärme nu :)
storsmurfen: Ok, ser att man räknar med samma effektbehov/kvm på både bottenplan och övervåningen. Är det detta du menar att man räknar för högt på i de teoretiska beräkningarna medan man i verkligheten klarar sig med betydligt lägre effekt på övervåningen?