20 880 läst ·
20 svar
21k läst
20 svar
Ivt 490 inställning
Trägolvet får ha max yttemperatur på 28 gr.har jag för mig och då skall man rimgligtvis ha en dräglig temperatur inne, vid 0 gr ute har vi en framledning på 30 gr och vid +5 drygt 27,6, detta med numera kurva 2.5.Om du har en yttemperatur på golvet på 28 gr känns det verkligenvarmt under fötterna, vad man skall vara försiktig med om man har riktigt trägolv är ju att vara sparsam med mattor, lyfter man på en matta och känner där så är det mer än ljummet därunder och då kan det vara fara och färde för trägolvet just där.
Hej Robban! Vi har nyligen köpt ett hus. Det är på 124kvm på enplan med betongplatta. Byggt 2004. Vi har golvvärme och en Ivt 490. Jag har läst dina inlägg och du verka kunna detta. Är det för tidigt att ställa in pumpen nu enligt ditt "schema? " med tanke på ute tempen. Våran kurva står på 5.2 och fin inställning på noll det har nog varit så sedan huset byggdes då det stod skrivit 5.2 i manualen. Dom har förbrukat ca: 15000 kWh om året tidigare ägare med denna inställning inkl hushållsel. Vi bor på västkusten och upplever det som kallt nu inne termostaterna står på 21 grad och dom lyser på natten av och till. Enligt termometern ligger graderna på 21 grader inne nu. Men upplever att det är kallt på vissa ställen. I badrummet sitter ingen termostat men där är golvvärmen på och där känns det behagligt. Min fru vill helst har 24 grader men jag skulle vilja ligga på 21+ i verkligheten. Om inte Robban ser detta så får ni andra gärna komma med råd.
Vi har en liknade kåk, 126 kvm enplanare men med radiatorer och en ivt690( tidigare ES480). Förbrukning ca 11000 kWh/år inkl. hushållsel, ca 22-23 grader inne (frugans begäran). Skillnaden i förbrukning tror jag beror på att vi även har en LLVP (Panasonic) som värmer större delen av kåken de flesta dagarna. Såg att tillskottet på FLVP:n var aktivt endast någon gång förra vintern.Addde skrev:Hej Robban! Vi har nyligen köpt ett hus. Det är på 124kvm på enplan med betongplatta. Byggt 2004. Vi har golvvärme och en Ivt 490. Jag har läst dina inlägg och du verka kunna detta. Är det för tidigt att ställa in pumpen nu enligt ditt "schema? " med tanke på ute tempen. Våran kurva står på 5.2 och fin inställning på noll det har nog varit så sedan huset byggdes då det stod skrivit 5.2 i manualen. Dom har förbrukat ca: 15000 kWh om året tidigare ägare med denna inställning inkl hushållsel. Vi bor på västkusten och upplever det som kallt nu inne termostaterna står på 21 grad och dom lyser på natten av och till. Enligt termometern ligger graderna på 21 grader inne nu. Men upplever att det är kallt på vissa ställen. I badrummet sitter ingen termostat men där är golvvärmen på och där känns det behagligt. Min fru vill helst har 24 grader men jag skulle vilja ligga på 21+ i verkligheten. Om inte Robban ser detta så får ni andra gärna komma med råd.
Så en LLVP skulle troligtvis kunna både höja tempen och minska elräkningen för er om ni kan tänka er en sådan och har planlösning som funkar för LLVP.
Jag kanske beskrev dåligt men min tänkte var att ställa in pumpen korrekt. Känns inte som om 5,2 är rätt och 0 på fin inställningen. Jag ville ställa in den med alla termostaterna öppna och styra allt via pumpen. Robban själv i tråden körde på runt 3 och på 2,7 på fininställningen med öppna termostater och då sänkte han sin förbrukning ca 30% och fick bra värme. Så min fråga var om det går att göra den inställningen nu när det är 10-15 grader ute. Robban i tråden tog 5+ som rikt linje och 5- när inställningen borde göras. Om förbrukningen sänks är det ett +. Men dom förbruka 14600kwh förut och då sitter det en vanlig luftvärmepump i garaget som dom körde relativt mkt tror jag. Det tycker jag inte är jätte mkt.
För oss är det ingen tanke att montera in en luftvärmepump nu. Om vi inte är nöjd med detta så måste våran anläggningen bytas i framtiden ändå och då får vi titta på annat alternativ då.
Vi har en fundering på en kamin för mysfaktorn och till viss del för värmen i nuläget.
För oss är det ingen tanke att montera in en luftvärmepump nu. Om vi inte är nöjd med detta så måste våran anläggningen bytas i framtiden ändå och då får vi titta på annat alternativ då.
Vi har en fundering på en kamin för mysfaktorn och till viss del för värmen i nuläget.
Njea, jag menar att LLVP:n är ett bra komplement till FLVP:n. Iallafall till de FLVP men mindre avgiven effekt.Nyfniken skrev:
Nyfniken skrev:
Klicka här för att svara