J
Jan Lahti: Hur fungerar en kombipanna av märket Janfire? Hur ofta behövs det fyllas på med pellets? Blir värmen eluppvärmda om pelletsen tar slut, tex om man är bortrest?
0 svar · 824 läst
E
Erik_1972: Nu är rören borta, så nu skall jag bara fixa till lite bruk, tänkte mura upp det med samma C bruk som jag sen skall glidgjuta med, är det bra nog för att tåla höga temperaturer i skorstenen, så är det också bra nog att laga hålet med, hittade även de tegelstenar som suttit i skorstenen innan de monterade in det gamla kärlet, och en sidan var svar som den, så kanalen har varit
4 svar · 1,7k läst
·
L
largab: Jag rengjorde min. Ta isär, ta bort avlagringar, smörja lite men vattenfast fett, montera ihop. Som ny. Väldigt mycket slit o släng i onödan. De är väldigt enkla i konstruktionen. Fjäder och en gummiklädd kägla.
5 svar · 3,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag förstår problemet, men är det så klok idé att glödga rören där dom sitter med allt vad värmespridningen gör?! Är det inte lättare att öppna väggen och kika hur det är kopplad/draget innanför och ta det därifrån? Man får ju faktiskt skarva värmerör, än om man självklart försöker undvika detta. Men i ditt fall är det läge att göra det! Det är en mer korrekt väg att
14 svar · 4,1k läst
·
GK100
GK100: Dimensionerar du den för det så går det givetvis. Annars kan man sätta en avstängning i stället för backventilen och låta ordinarie pump driva allt när man är i kylmode. Se då till att hålla tryckfallet lågt i sidokretsen. Blir bara att skifta läge på några kranar när man går i/ur sommardrift.
4 svar · 11,4k läst
·
PNO
PNO: Hur mycket man kan elda i en eldstad respektive skorsten står i bruksanvisningen till respektive sak. Och det är i allmänhet mycket mindre än man kan tro. Typiskt max 2-3kg ved i timmen i max tre timmar för moderna kaminer och modulskorstenar. Vad kaminerna i sig beträffar så är nog det enda som händer om man eldar mycket mer än så att diverse slitdelar tar slut fortare, men alla
10 svar · 2,5k läst
T
tobbew: Jo, det vore nog klokt, jag har en firma som jag väntar på just nu. Men vill titta med er opartiska också ;)
2 svar · 773 läst
·
S
smurfen72: [citat] Uppfattade inte tidigare att det var en Atria luft/vatten du hade då blir det lite annat eftersom det blir totalt få meter det handlar om.
12 svar · 2,7k läst
·
GK100
GK100: En korrekt skarv är ju inte på något sätt dålig, kan säkert många gånger ses som bättre än slangen i sig. Allt måste kunna avgöras avvägt med hänsyn till hur stor insats som krävs och om man vinner något på det öht. Man kanske tom inför problem genom att riva upp så mycket för att åtgärda ett icke problem. Att allt ska vara rätt monterat och täthetsprovat osv är
15 svar · 2,9k läst
Y
Yrrol: Jag har väldigt underdimensionerad sträcka på ~3meter mellan bergvärmen och stammen så cirkulationspumpen jobbar hårdare än vad den skulle behöva. (firman ljög att dom hade bytt den sträckan också vilket jag upptäckte långt senare naiv som jag var.) Samtliga (nya) c22 radiatorer är på samma höjd vilket är ca 0.5meter högre än bergvärmen. Har iofs även lite golvvärme.
3 svar · 3,3k läst
·
E
Erik_1972: Själv så kommer jag inte mata min kamin med fris luft, varför det, jag skall ju ändå ha tilluftdon i varje rum, så att där kommer in frisk luft, så varför inte skicka ut den andra via kaminen :)
22 svar · 7,7k läst
·
J
JOW: Om du bara ska mäta relativt de andra lägena spelar det ingen roll om den mäter lite fel då det blir en relativ mätning. Då är det bara olinjäritet som kan ställa till det.
7 svar · 18,5k läst
I
Izvek: Fick med fästen som passar ;) http://www.gamlamejeriet.com/product.html/gjutjarnsradiatorer-serie-saint-paul Dessa var ju läckra, men säkert kostar det :) har inte törsat kolla priset
18 svar · 12,1k läst
·
M
Magnus Lindberg: Vem vänder man sig till då om man vill ha protokoll från det? Sotaren eller?
30 svar · 9,6k läst
·
R
Ruckelrustaren: Ok, tack för svar. Jag skall se om jag kan få dit en bärlina eller två till.
2 svar · 3,6k läst
S
steppen7: Ska installera frikyla i dagarna och undrar vilken rördimension man ska köra. Två fläktkonvektorer planeras, en på ca 2kW som har 1/2" anslutning och är specad runt 300-500l/tim samt en på ca 5kW också med 1/2" specad 700-1200l/tim. Det är 28mm på kalla sidan av VPn. JAg tänker att man borde köra 28mm på avsticket och genom cirkpump och avstängningsventiler och sedan gå ner i
0 svar · 1,7k läst
K
kjellz: Ok vad bra, tack! Nu vet jag. Två fråga till om du hinner. Vad används spjället till? Jag menar när borde det vara öppen/stängd? Jag gissar att jag borde höja fläkthastigheten under sommar månader och sänka under vinter? Tack! Kjell
2 svar · 3,1k läst
·
P
Pingvinpalatset: Jag har satt in digitala termostater från Conrad där själva termostaten är kommunicerar med ventilen trådlöst så att samma givare styr flera ventiler. Jag satte detta på alla radiatorer på samma våning. Några av radiatorerna sitter placerade så luften när dem värms upp snabbare än den där man själv är (kallas även för dåligt placerade radiatorer). Vi har även braskamin på
11 svar · 10,5k läst
·
P
Pherra: En klassisk bonnluftning funkar utmärkt om man ej har luftare tillgängliga. 👍
8 svar · 4,0k läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/176395-thermomatic-ec-home.html
4 svar · 2,6k läst
Krilleman
Krilleman: kalas Kul med återkoppling! :thumbup:
5 svar · 4,5k läst
·
A
AndersS: Misstänker att det varma golvet tillför mera värme till det kalla. Min gissning grundar sig på att det är värme utifrån och direkt solljus som tillförs. Den kyla som finns i det kalla golvet får ingen ny kyla om golvet dessutom är isolerat. Så risken är att du istället värmer extra i det svalare rummet utifrån att det totalt är värme som tillförs. Det omvända vintertid med
8 svar · 1,1k läst
Y
Yrrol: Jag tror att i samband med felaktig installation så har några av mina nya Vissmannradiatorer fått skadade termostatventiler. Tänkte testa att byta dom som krånglar och se om det blir skillnad iaf. [bild] Men det är lite bökigt att fåtag på grejer även om det går. Bilden innehåller ju artikelnummer vilket underlättar. Dock så blev jag nyfiken ifall det kanske finns bättre modeller
0 svar · 802 läst
·
H
huggan: [citat] Den enda anledningen jag ser till att varför det ska vara högre lön är för att locka folk till att ta dessa jobb som kräver utbildning. Varför ska man då annars lägga ner flera år och sedan inte få någonting för det?
46 svar · 6,2k läst
C
Carl-Johan Bauhn: Här kommer några bilder från putsandet för den som är intresserad. [bild] [bild] [bild]
11 svar · 6,0k läst
·
P
Pärran: Finns en herrejösses många varianter men men:confused: Från början var det tänkt att golvvärmen skulle hamna i bjälklaget men vi skippade det och bestämde att lägga den ovanpå golspånet i glespanel. Sedan stegljudsdämpning och överst parkett. Men nu lurar jag på att lägga vanlig cellplast 20mm fräsa ur i cellplasten för slingorna och lägga golvgips ovanpå sedan parketten.
0 svar · 1,1k läst
blackadder
blackadder: Är rören runda där du har mätt?
8 svar · 1,5k läst
B
bimbosorken: vad är skillnaden mellan 48v och 230v golvvärme folie ? varför kan man lägga matta direkt på 48v och 230v ha skiva emellan ? varför är det så ?
0 svar · 1,3k läst
Roger i nygården
Roger i nygården: nja värmevxl blir det på sätt o vis då jag köpt 500 liters tankar med en kulvert slinga och två tappvattenslingor En till varje hus Hörde av flera rörmokare att vanliga plattvärme vxl brukar bli igensatta när man har egen brunn och dom som är med lösa skivor som man kan ta itu och rengöra kostar så ofantligt mkt mer
2 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: Om man ändå gräver kanske det är enkelt att lägga ett par avloppsrör att lägga framtida slangar i.
3 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.