Hur får man igång en värmepump som står? Och hur knöligt är det att byta ut den? Så här ser den ut:

pump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har läst mig till att man kan "vrida igång" pumpen efter att ha tagit av locket. Går det på denna pumpen och vad är det för lock som avses? Kan man ta av den stora skruven mitt på pumpen (mässingsfärgad mitt i bilden) utan att släppa ut trycket ur systemet? Det kommer rostigt vatten ut där när jag lossar lätt på den, har ingen lust att släppa ut trycket nu mitt i natten.

Nästa steg blir att kolla om det finns ström fram, därefter blir det att byta pump. Är det knöligt eller fixar jag det enkelt själv? Får jag göra det själv?

Långa historien:
Nytt hus för oss. Nu när det blev kallt ute tyckte jag att ena halvan av huset inte blev riktigt varmt. Grannen som bott där i 70 år sa att det var två pumpar, en till utbyggnaden eftersom klanten som en gång satte i ny panna satte den på fel ställe. Mycket riktigt var det bara ena pumpen som gick. Det mystiska är att någon tagit ut proppen som går till pumpen, så man blir ju misstänksam att något bränt. Å andra sidan är det mycket annat som är konstigt och går lätt att fixa, så det kan vara att man bara "lånat" proppen. Själv skulle jag nog låta den sitta om den gått och jag inte ville byta, men det är ju jag det.

P
Lossa centrumskruven och vrid runt/motionera på insidan.

Ska testa.

P.S. Och jag menar värMepump, men tyvärr kan an inte redigera rubriken som på andra forum. D.S.

Vad är problemet? Står den helt still eller snurrar den utan att vattnet pumpas? Luft i systemet är nog vanligaste orsaken isf. Det kan vara lättare att starta pumpen på högsta varvtal (kanske märkt 3 eller III) om pumpen står helt still. Pilla igång den lilla propellern kan som sagt funka om den ändå kärvar.
Den är mkt lätt att byta. Du stänger de båda unionventilena av mässing på sidorna mha insexnyckel eller skruvmejsel, därefter skruvar du av de stora muttrarna som håller pumpen mha stor nyckel, skiftnyckel eller rörtång.

Bilden visar för övrigt en cirkulationspump som pumpar runt vatten i bl a värmesystem (ibland värmt med vad man vanligen menar med begreppet värmepump)
KungAnka skrev:
Ska testa.

P.S. Och jag menar värMepump, men tyvärr kan an inte redigera rubriken som på andra forum. D.S.

Redigerat:
Just det, cirkulationspump. Jag öppnade, och skruven snurrade fint. Kollade vidare och det visade sig vara elen. Pumpen sitter efter två seriekopplade porslinsproppar, varför kan jag inte lista ut, bägge är på 10 A. I varsitt proppskåp i olika rum nere i källaren Inte helt enkelt att hitta, proppskåpen är inte uppmärkta och proppen såg hel ut. Nu är det i vart fall varmt!

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.