Jag har en öppen spis med glasdörrar, den är alltså inte helt öppen men heller ingen kassett.

I söndags tände jag en liten brasa för första gången och sedan dess luktar det svagt av rök i huset.

Det blev bra drag upp i rökgången men det rök in vid ett kort tillfälle när jag öppnade luckan efter att ha lagt ett vedträ på glödbädden, det hade ännu inte tagit sig alltså.

Jag tror dock inte att röklukten kommer från detta korta tillfälle utan från själva spisen. Vi har forcerad frånluft och det drar svagt från spisen och det luktar helt klart starkare av rök om man luktar i själva spisen. Spjället i rökgången är stängt, dock tror jag det är en liten glipa.

Kan min lilla brasa vara orsaken till att det nu luktar rök från spisen en knapp vecka senare?

Du har väl ett fräscht lager sot i pipan och spisen som luktar men jag gissar att om du uteslutit att röklukten ligger kvar från din lucköppning är det läge att kolla om din vent drar lyft bakvägen genom pipan. Ljuslåga vid spjället om du kommer åt och inte har tillgång till en rökpenna eller rökpatron. Fläktar det inåt drar luften fel väg.

Lätt hänt med undertryck i huset och spjäll som inte är helt täta

• Gilla
AntonCeder
  • Laddar…
Jag provade i morse med en ljuslåga framför spjället under glasluckorna, mycket riktigt så drar det in luft den vägen. Jag tyckte också det luktade mer rök när köksfläkten var på högsta läget vid matlagning.

Okej, några frågor.

Hur länge luktar det fräscha lagret sot rök?
Kommer en sotning lösa problemet på lång sikt eller bara till nästa gång jag eldar?
Jag bör antagligen öppna upp/rensa övriga ventiler i huset så så mycket luft som möjligt kan ta sig in rätt väg, men vad gör jag åt det otäta spjället, jag kan ju inte riva den murade spisen och byta det.

Kör du köksfläkten ökar du undertrycket i huset och mao kommer mer luft ta fel väg och dra med sig lukt. Samma princip som när man måste öppna ett fönster för att tända en eld i ett väldigt tätt hus för att undvika att det drar in

Till dina frågor:
På A svarar jag jag tills nästa sommar i och med att du förmodligen kommer elda under eldningssäsongen och mao hela tiden lägga på ett lager som kan luka
På B så tvivlar jag på att det löser några problem alls.

Om du ändå har en sotning på gång kan det vara läge att kolla med sotaren om spjället kan inspekteras och se om något hänt. I murade kanaler ramlar ibland saker ner som hindrar att det sluter tätt. Inspektionskamera ner genom pipan kan ju ge någon ledtråd där. Annars är det väl läge att kolla din frånluftsventilation och se att ditt undertrycket i huset är vettigt. Har du kört frånluften konstant men råkat komma åt spaltventiler osv så gör att undertrycket ökat kan detta hända.

Har ni gjort något med ventilation, fönster eller dörrar kan det ge ledtrådar om var man ska leta vidare. Inga nya tätningslister som setts över? Osv osv

Det räcker förmodligen om du ser till att ordna tilluften på övriga ställen huset. Dessa är nog inte tillräckliga idag.

Samma sak händer mig när jag kör köksfläkten och dörrarna till rummen med tilluft är stängda.

Det har ingen betydelse att du sotar. Tilluften skall helt enkelt inte gå via rökkanalen.

Nej vi har inte gjort något. Det som initierade röklukten var min lilla brasa i söndags, innan luktade det inte. Jag vet dock inte hur längesedan det var sen de förra ägarna eldade. Dock kände jag en svag rökdoft när vi var där på besiktning inför köpet. Det är konstant frånluft som inte går att stänga av.

Men baserat på info från denna tråd så tror jag att röklukten till 90% sannolikhet beror på färsk sot i kombination med att luft dras in via kanalen.
Åtgärd får bli att öppna upp ventiler i huset (flera över fönster är stängda), rensa ventilerna från skräp samt att konsultera sotaren nästa gång den kommer. Därutöver antar jag vi får leva med den doft som blir.

Tack för svaren!

kulle
Varför har du ventilerna stängda ?
Om du har kontinuerlig frånluft måste det ju också kunna komma in luft annars blir problemet som du nu har.

Jag har helt enkelt inte hunnit öppna dessa på den knappa vecka som gått sedan jag flyttade in i huset :)

kulle
Micke_xyz skrev:
Jag har helt enkelt inte hunnit öppna dessa på den knappa vecka som gått sedan jag flyttade in i huset :)
Ok haha :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.