Hej alla
jag skulle behöva lite tips från er.
Det gäller hur jag bäst (vilka artiklar ? - tex på Rinkaby rör) gör en övergång från 12mm Cu-rör till anslutningar på ett element där anslutningarna är gjorda för 16mm rör.
Grejen är den att gängan på anslutningen i elementet är M22x1.5 (nästan säker) och för 16mm Cu-rör (helt säker) och hade det funnits en klämringskopplings-mutter med M22x1.5 och för 16mm Cu-rör hade väl saken varit biff (?).
(Jag tänker att jag använder en klämringsskarv diam18 + 2st förminskningar diam 18/12 samt 18/16 för att gå från Cu-rör 12mm till Cu-rör 16mm in i elementet)
Ps jag har inte kvar de gamla muttrarna på elementet... :banghead:
Ideer, tips ?
Hälsn J
jag skulle behöva lite tips från er.
Det gäller hur jag bäst (vilka artiklar ? - tex på Rinkaby rör) gör en övergång från 12mm Cu-rör till anslutningar på ett element där anslutningarna är gjorda för 16mm rör.
Grejen är den att gängan på anslutningen i elementet är M22x1.5 (nästan säker) och för 16mm Cu-rör (helt säker) och hade det funnits en klämringskopplings-mutter med M22x1.5 och för 16mm Cu-rör hade väl saken varit biff (?).
(Jag tänker att jag använder en klämringsskarv diam18 + 2st förminskningar diam 18/12 samt 18/16 för att gå från Cu-rör 12mm till Cu-rör 16mm in i elementet)
Ps jag har inte kvar de gamla muttrarna på elementet... :banghead:
Ideer, tips ?
Hälsn J
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du ha 16mm rör in i elementet om du har 12mm från golvet? Det blir väldigt mycket skarv i onödan.
Skarva dina 12mm anslutningsrör med två vanliga 12mm klämringskopplingar. Dra upp 12mm i elementet direkt med två st M22x12 mutter+kona.
http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer-Tillbehoer--Mutter-kona-M22x12-mm-CU-411064.html
Enkelt och billigt!
Skarva dina 12mm anslutningsrör med två vanliga 12mm klämringskopplingar. Dra upp 12mm i elementet direkt med två st M22x12 mutter+kona.
http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Radiatorer-Tillbehoer--Mutter-kona-M22x12-mm-CU-411064.html
Enkelt och billigt!
Jag var nog otydlig. Jag har 12mm Cu rör och ville hitta en enkel lösning för att de skulle gå att montera till bef anslutning på element. Men som ni båda påpekar så har jag nu fixat 2 muttrar med konor för detta.
Så problement borde vara löst. Tack för input.
Over and out.
/J
Så problement borde vara löst. Tack för input.
Over and out.
/J
Klicka här för att svara