Hej Forumet

Är det någon som kan kika på denna bild och säga om det ser rätt ut. Det är nämligen så att vi tycker att vi får ut liten effekt av denna golvvärme. Nu när jag för första gången sätter mig och kikar på alla rör så har jag svårt att förstå vad det rör som jag ringat in i blått har där att göra?

20141023_192115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar ju som att delar av returvattnet från slingorna går in i tilloppet igen utan möjlighet att styra det? Jag har inte rörmokeri-kunskap men med logiskt tänkande tycker jag att det röret ska pluggas och det röret just under sköter funktionen hur mycket ur returen som via blandningsventilen kommer in i tilloppet igen.
Som man ser på termometrarna så tappar detta system 4 grader på tilloppsvattnet, det när blandarventilen på röret under är ställt så att allt vatten ska gå tillbaka ner i returen till pannan.
Kan det finnas någon anledning till detta eller har vår rörmokare gjort någon miss?

Tacksam för hjälp!
/Tobbe

Tack krilleman_215.

Jag försökte söka med alla möjliga formuleringar för att hitta något innan jag skrev mitt inlägg, utan att det bar någon frukt.

Stort tack för ditt svar, nu vet jag då att det antagligen är "rätt" inkopplat, även om det som du säger verkar vara en dålig lösning.

Undrar vad som händer om man pluggar det övre röret, antar att det är risk för att få för hög framledning i slingorna?!
Men framledningen är ställd till max 45 grader i hela systemet och den temperaturen justeras av en motorshunt, så det borde ju kunna fungera ändå tycker jag?!

3-vägsventilen stänger antingen vid den översta muttern eller den som pekar åt höger.
Stänger den vid översta så cirkulerar det bara i golvvärmekretsen. Inget vatten från primärsidan kan strömma in och värma upp golvvärmen, primären leds tillbaka genom 3-vägaren till pannan.

Stänger den vid muttern som pekar åt höger så strömmar det in vatten från primärsidan(det kan inte ta vägen nån annanstans) och värmer upp golvvärmekretsen, returen på golvvärmen leds rakt igenom 3-vägaren in på returen på primärsidan och värms upp i pannan. Den kan alltså inte gå förbi 3-vägaren och genom röret du markerat med blått.

Mysteriet är löst:)

Redigerat:
Har du fått igång värmen?

Jag har inte testat mera, men jag såg ditt svar igår och tackar dig som hjälper mig. Borde inte tempen kunna bero på hur stark pumpen är i golvslingan jämfört med flödet i primärkretsen? Om man kör golvslingornas pump fortare än vad matningen flödar så borde väl det "läka" in returvatten från slingorna till tilloppet genom det inringade röret, och därmed sänka effekten?
Detta även om man helt stängt återföringen av returvatten i trevägsventilen. Visst är det så att trevägsventilen, om man skruvar in bara typ halva justerskruven, kan släppa returvattnet neråt och till höger samtidigt?
Värmen fungerar så vi kommer att överleva vintern, den är bara lite spakare än jag hade önskat!
Tack igen till alla som engagerar sig! :-)

Det inringade röret är till för att sänka effekten på golvvärmen, det stämmer.
Skruvar du in 3-vägaren halvvägs som du skriver så går en liten av returen på golvvärmen rakt ner genom 3-vägaren till returen på primärsidan och den andra delen vidare till tilloppet på golvvärmen där den blandas med tilloppet på primären. Så en liten del av primären går till vänster genom 3-vägaren och sedan neråt, tillsammans med returen på golvvärmen.
Hoppas du förstår:) Det är inte en dålig lösning, den funkar.

peternicklas
Är rätt enkelt att sätta in en shunt med shuntmotor så är problemet borta.

Vi har blandningsventilen ställd på max hela tiden så en motorshunt skulle inte hjälpa. Problemet är att det ändå läcker in returvatten i tilloppet via det inringade röret som sänker effekten på slingorna, men det får helt enkelt gå ändå! Jag hade gärna haft en avstängare på det inringade röret dock, då tror jag faktiskt att problemet skulle vara löst?!

nTobbe skrev:
Vi har blandningsventilen ställd på max hela tiden så en motorshunt skulle inte hjälpa. Problemet är att det ändå läcker in returvatten i tilloppet via det inringade röret som sänker effekten på slingorna, men det får helt enkelt gå ändå! Jag hade gärna haft en avstängare på det inringade röret dock, då tror jag faktiskt att problemet skulle vara löst?!
Det ska du inte göra.
Har du vridit på ventilen som sitter på tilloppet på primärsidan, den blanka utan vred längst ner till höger på bild? Den kanske är strypt för mycket.
(Istället för en avstängare på det inringade röret så kan du stänga den liggande ventilen precis under, det ger samma effekt.)

Redigerat:
peternicklas
nTobbe skrev:
Kopplar du in en shuntmotor och en shunt så får vissa av rören göras om. Strypningen ska bort mm. Är den bästa lösningen för dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.