8 200 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
värmesystem från helvetet!!
Vilken temp ut till radiatorerna beror på en mängd faktorer, jag kör ut ungefär 25 grader nu som jämförelse. Om du inte har fullständigt tvärdrag i huset så är nog 70 grader max den kallaste dagen på året om ens så mycket.
Vad händer om man helt enkelt plockar bort termostaterna på radiatorerna och styr pelletsbrännaren via en rumstermostat? Vet inte om jag tänker rätt här men då borde ju problemet med att termostaterna låser inte uppstå.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
@johanpelle: Jag kan bekräfta att detta stämmer som toto1 skriver. Pumpen skapar övertryck på trycksidan och undertryck på sugsidan (det är ju själva grejen). Vanlig cirkpump trycker upp många meter vattenpelare.toto1 skrev:
Om det av någon anledning blir stopp på framledningen (stängd ventil, luftbubbla) kommer pumpen att fortsätta skyffla vatten, till exempel upp i expansionskärlet vid öppen expansion, om det finns någon otäthet där luft sugs in (behövs inte mycket).
Jag använder själv fenomenet för att delvis tömma systemet: 1) stänger en ventil på framledningen på kulvert. 2) drar igång kulvertpumpen på returledningen 3) öppnar luftventil på radiatorkretsen = luft sugs in medan systemvatten åker upp i expansionskärlet.
Tror som toto1 att fenomenet har en del med TS problem att göra.
Redigerat:
Får du ner till en vettig temp på vattnet kommer termostaterna kunna fungera också, så problemet med både för varmt i rummen och stängda ventiler löser sig själv. Låt du termostaterna stå kring 3-4 och håll vattentempen runt 45 grader genom att vrida på shunten så har du inga problem sen. Det enda du ska göra är att justera med shunten om det varierar långsiktigt i utetemp.
johanpelle skrev:
Shunt ab värmeteknik blev senare esbe ab.
Det finns reservdelar till din shunt!
http://www.esbe.eu/se/sv-se/~/media.../Spare parts/SE/ESBE Reservdelar_SE_F_LR.ashx
Sidan 5!
Frågan är ju bara vilken modell du kan tänkas ha. Skicka bilderna med datummärkningen (8102) till esbe så kanske dom kan berätta vilken modell du har med hjälp av årtalet!
Värt att prova!
Det finns reservdelar till din shunt!
http://www.esbe.eu/se/sv-se/~/media.../Spare parts/SE/ESBE Reservdelar_SE_F_LR.ashx
Sidan 5!
Frågan är ju bara vilken modell du kan tänkas ha. Skicka bilderna med datummärkningen (8102) till esbe så kanske dom kan berätta vilken modell du har med hjälp av årtalet!
Värt att prova!
Det är ok om du bara kan rubba den de ytterst få gånger du behöver röra den. Nu verkar det ju som att du har rejäla radiatorer som ger bra effekt vid låg temp så du klarar dig långt med vad du ställt in nu. Annat att kolla är om du inte har inställning på pumpen där du kan ställa ner kapaciteten på den också.
Det syns på dina bilder att pumpen har tre lägen, ställ den på 1 om den inte redan står där.
Det syns på dina bilder att pumpen har tre lägen, ställ den på 1 om den inte redan står där.
Redigerat:
Har du försökt skruva isär shunten??
Om du lossa d 4 bultarna och tar ut insatsen (en halvmåne). En ny insats och lock bör du kunna köp från ESBE (http://www.esbe.eu/se/sv-se). OBS töm ned systemet och beställ delar innan .
C-pumpar ska alltid vara avstängda när man luftar!
Om du tar bort termostatkropparna på termostatventilerna, kan du då få den lilla pinnen att fjädra??
Om du lossa d 4 bultarna och tar ut insatsen (en halvmåne). En ny insats och lock bör du kunna köp från ESBE (http://www.esbe.eu/se/sv-se). OBS töm ned systemet och beställ delar innan .
C-pumpar ska alltid vara avstängda när man luftar!
Om du tar bort termostatkropparna på termostatventilerna, kan du då få den lilla pinnen att fjädra??
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
