Vilken temp ut till radiatorerna beror på en mängd faktorer, jag kör ut ungefär 25 grader nu som jämförelse. Om du inte har fullständigt tvärdrag i huset så är nog 70 grader max den kallaste dagen på året om ens så mycket.

Vad händer om man helt enkelt plockar bort termostaterna på radiatorerna och styr pelletsbrännaren via en rumstermostat? Vet inte om jag tänker rätt här men då borde ju problemet med att termostaterna låser inte uppstå.

• Gilla
GordonE
  • Laddar…
Nu efter 4 timmar är tempen ca 25-30 grader istället för 65-75

toto1 skrev:
Börja med att sätt pumpen på trycksidan så att den inte suger. Sitter den på sugsidan så kan den suga in luft genom radiatorventilen när termostaterna stänger. Då utesluter man iallafall ev luftningsproblem i framtiden.
@johanpelle: Jag kan bekräfta att detta stämmer som toto1 skriver. Pumpen skapar övertryck på trycksidan och undertryck på sugsidan (det är ju själva grejen). Vanlig cirkpump trycker upp många meter vattenpelare.
Om det av någon anledning blir stopp på framledningen (stängd ventil, luftbubbla) kommer pumpen att fortsätta skyffla vatten, till exempel upp i expansionskärlet vid öppen expansion, om det finns någon otäthet där luft sugs in (behövs inte mycket).

Jag använder själv fenomenet för att delvis tömma systemet: 1) stänger en ventil på framledningen på kulvert. 2) drar igång kulvertpumpen på returledningen 3) öppnar luftventil på radiatorkretsen = luft sugs in medan systemvatten åker upp i expansionskärlet.

Tror som toto1 att fenomenet har en del med TS problem att göra.

Redigerat:
Hur skall jag göra nu då? Ställa in shunten så den levererar ut 35 grader och öppna alla termostater max? Blir det inte 35 grader varmt ialla rum.då?

Får du ner till en vettig temp på vattnet kommer termostaterna kunna fungera också, så problemet med både för varmt i rummen och stängda ventiler löser sig själv. Låt du termostaterna stå kring 3-4 och håll vattentempen runt 45 grader genom att vrida på shunten så har du inga problem sen. Det enda du ska göra är att justera med shunten om det varierar långsiktigt i utetemp.

johanpelle skrev:
toto1: cirkulationspumpen suger ingenting, den CIRKULERAR vattnet vilket hörs redam på namnet.
Därför sätter man företrädesvis cirkulationspumpen på retursidan där vattnet inte är varmt.
:) ja, det stämmer att den CIRKULERAR vattnet. Men fenomenet där den "suger" in luft genom ventilen har jag stött på samt åtgärdat med att sätta den på "trycksidan". Med gott resultat:)

Som folk skriver, fixa shunten, byt till en tryckstyrd pump som varvar ner när termostaterna stänger...

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Blev mycket bättre när jag lyckades få ner temp till ca 40grader. Nu hörs det bara lite när termostaten släpper igen vatten. 10% av ljudet så det kan jag leva med

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Krilleman
Jag hade nog behövt byta hela. Går riktigt trögt med rörtång modell större.

Det är ok om du bara kan rubba den de ytterst få gånger du behöver röra den. Nu verkar det ju som att du har rejäla radiatorer som ger bra effekt vid låg temp så du klarar dig långt med vad du ställt in nu. Annat att kolla är om du inte har inställning på pumpen där du kan ställa ner kapaciteten på den också.

Det syns på dina bilder att pumpen har tre lägen, ställ den på 1 om den inte redan står där.

Redigerat:
Pumpen har 1 2 3 och har den på 2 nu

Har du försökt skruva isär shunten??
Om du lossa d 4 bultarna och tar ut insatsen (en halvmåne). En ny insats och lock bör du kunna köp från ESBE (http://www.esbe.eu/se/sv-se). OBS töm ned systemet och beställ delar innan .
C-pumpar ska alltid vara avstängda när man luftar!
Om du tar bort termostatkropparna på termostatventilerna, kan du då få den lilla pinnen att fjädra??

Ja alla fjädrar. Får riva i det mer till sommaren. Nu fick jag ner den från 70 till 40 och pumpen på 1 - 2 så numer det tyst.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.