Byggahus.se

Vilken braskamin?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hallå!

Som rubriken förtäljer så behöver jag lite input i valet av braskamin. Den primära användningen kommer vara "mysfaktorn", men då vi har eluppvärmt hus så skadar ju inte värmen heller ;-)

Jag kommer dessutom ha en hörnet av soffan i vardagsrummet placerad ca. 1 meter från kaminen. kommer det vara outhärdligt att sitta här när kaminen brinner?

Jag har varit i kontakt med Kamindrottningen i Göteborg och tittat lite på nedanstående kaminer.
    Priserna jag fått är "installerat och klart" med skorsten, takhuv, golvplåt, kamin och montering.

http://lhpool.se/index.php?route=product/product&path=61_76&product_id=173
    31800kr

http://lhpool.se/index.php?route=product/product&path=61_76&product_id=52
    19995kr

http://lhpool.se/index.php?route=product/product&path=61_76&product_id=177
    29800kr

Är det värt att lägga 50% mer på de dyrare kaminerna och isf varför?
    Bättre värmelagring? Hållbarhet? Yttemperatur (har små barn)?

Tacksam för svar!

2. H
    Medlem Nivå 6
    Först får du kolla att soffan kan stå så nära enligt kamintillverkarens specifikationer. I området framför tror jag inget brännbart får stå så nära men det är möjligt att det går i sidled. Det varierar mellan modeller hur nära och i vilka vinklar brännbart material får finnas.

Vad gäller att sitta en meter från en kamin så skulle jag säga att det är outhärdligt när kaminen kommit upp ordentligt i värme. Men återigen kan det bero på i vilken vinkel man sitter i förhållande till kaminen då värmen framförallt strålar framåt.

Redigerat 29 okt 2014 14:20
  3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar Hellgun!
    Vad jag kan läsa mig till så verkar 50 cm vara lite av ett standardmått (jag kan inte hitt något specifikt för dessa modeller i manualerna) så ur brandsynpunkt är det nog okej.
    Komfortmässigt är väl en annan fråga då..

4. S
    Medlem Nivå 1
    Något tips på vilken av ovanstående kaminer som är att föredra förresten?

5. H
    Medlem Nivå 6
  6. S
    Medlem Nivå 1
    Ja, jag hoppas det iaf :)

Någon annan som har åsikter i frågan?
    Någon som erfarenheter av kamindrottningen eller kaminer från jydepejsen?

7. K
    Medlem Nivå 4
    Vi har nyss installerat en Andorra-kamin och den fungerar bra, i alla fall för vår användning (bara myseldning) sen ser den riktigt bra ut också:)

8. S
    Medlem Nivå 1
    Kul att höra KJE!
    Det känns absolut som ett bra alternativ med tanke på priset!

Köpte ni via Kamindrottningen?

9. K
    Medlem Nivå 4
    Nej, vi köpte via Fyndmax.se och fick kaminen tusen kronor billigare än den lokala Kaminexperten-återförsäljaren, den skickades dock direkt från Kaminexpertens centrala lager, så jag tror inte det spelar så stor roll vilken återförsäljare man väljer, vi tog helt enkelt den billigaste som hade fraktfritt och fick den hemkörd och ställd på pall utanför ytterdörren:)

10. jojjeblom
    Medlem Nivå 6
    Det är ju framförallt glaset i kaminluckan som blir väldigt varmt och händer emot glaset vid tänd kamin törs jag inte tänka vad följderna blir. Så något staket el dyl som skydd är nog bra innan barnen förstår.

11. S
    Medlem Nivå 1
    KJE: jag såg att de fanns att beställa till bra pris på nätet men jag satsar nog på helhetslösning med köp och installation i ett. Skönt att låta latmasken i mig komma fram ibland ;-)
    Sen är det väl aldrig fel ur försäkringssynpunkt heller tänker jag..

12. S
    Medlem Nivå 1
    Jojjeblom: barnen är 3 och 5 så de förstår att inte röra, om jag sen litar på dem till 100%? Knappast! Blir förmodligen nån form av skydd framför :)