Hej hopp,
Tänkte höra om ni kan ge mig konstruktiv feedback på systemet som jag planerar att installer hemma i min gamla stuga.
Planen är att utnyttja det befintliga radiotorsystemet (vattenburet såklart) och sedan sätta in en vattenmantlad kamin av typen Olymberyl Aidan 21 kW och en Borö 750L ackumulatortank. Jag bifogar ett flödesschema på hur jag har tänkt.
Som ni (förhoppningsvis) ser är det ett öppet system med kaminen på "boplan" och ackumulatortanken i källaren, inser att jag sabbar självcirkulationen men har tyvärr inget val då jag inte kan sätta den på boplan. Laddomaten styrs mha rökgastermostat, shuntventilen styrs av innegivare.
Vi har ganska ofta stömavbrott, har satt in en säkerhetsventil ifall det öppna systemet skulle strula. Ska se om det inte går att driva laddomaten med några bilbatterier eller liknande, förslag?
Tacksam för feedback!
Tänkte höra om ni kan ge mig konstruktiv feedback på systemet som jag planerar att installer hemma i min gamla stuga.
Planen är att utnyttja det befintliga radiotorsystemet (vattenburet såklart) och sedan sätta in en vattenmantlad kamin av typen Olymberyl Aidan 21 kW och en Borö 750L ackumulatortank. Jag bifogar ett flödesschema på hur jag har tänkt.
Som ni (förhoppningsvis) ser är det ett öppet system med kaminen på "boplan" och ackumulatortanken i källaren, inser att jag sabbar självcirkulationen men har tyvärr inget val då jag inte kan sätta den på boplan. Laddomaten styrs mha rökgastermostat, shuntventilen styrs av innegivare.
Vi har ganska ofta stömavbrott, har satt in en säkerhetsventil ifall det öppna systemet skulle strula. Ska se om det inte går att driva laddomaten med några bilbatterier eller liknande, förslag?
Tacksam för feedback!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Du borde kunna hindra oönskade självcirkulationen mellan tank o panna med en backventil. Välj ett laddkoppel med inbyggd backventil så är troligen saken biff.
Vill du hindra avkylningen via expansionskärlet kan du antingen välja sluten kall expansion (ta till rejäl volym) eller kan du koppla det öppna expansionskärlet kallt, till tankens botten. Detta kräver ytterligare ett rör till exp utöver ångledning och skvallerrör (signalledning).
Vill du hindra avkylningen via expansionskärlet kan du antingen välja sluten kall expansion (ta till rejäl volym) eller kan du koppla det öppna expansionskärlet kallt, till tankens botten. Detta kräver ytterligare ett rör till exp utöver ångledning och skvallerrör (signalledning).
Egentligen inte, jag funderade på om jag skulle beräkna effekt- och energibehovet för huset men har av lättja struntat i det. Har läst en del trådar om erfarenheter av min kamin och de flesta kör med 500L, jag valde 750L för att ha lite marginal och ev få bättre skiktning. Annars vill jag minnas en enkel tumregel som säger 10L / m2 boyta vilket stämmer ganska bra på vald volym.femitolv skrev:
Två saker som jag skulle vilja tipsa om efter att precis ha gjort en liknande installation själv, dock med slutet system. Är underskatta inte vikten av att dra rören på ett vettig sätt, alltså se till att all luft kan passera ut. Själv fick ja lite problem med att lufta system när kaminen står på övervåningen och tanken nere med resultatet att det kokade.
Övrigt borde du kanske komplettera din rökgas styrning av ladomaten med en givare i kaminvattnet då det kan ligga kvar och glöda med ganska låg rökgas temp men ändå värma kaminen rejält och med den begränsade volymen vatten man har i en kamin så kokar det ganska fort.
Lycka till, själv är jag mycket nöjd trots vissa problem med min lösning.
Övrigt borde du kanske komplettera din rökgas styrning av ladomaten med en givare i kaminvattnet då det kan ligga kvar och glöda med ganska låg rökgas temp men ändå värma kaminen rejält och med den begränsade volymen vatten man har i en kamin så kokar det ganska fort.
Lycka till, själv är jag mycket nöjd trots vissa problem med min lösning.
Hade varit kul att höra hur det gick. Har en liknande installation men ingen ladomat. Har hört att man inte kan ha dem på olika våningar tank och ladomat. Idag har jag problem med att det går i kok över 70 grader på pannan. Cirkulationen är väl för dålig eller något.
Klicka här för att svara