11 561 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Fläkt till spisinsats?
Hej!
Jag har en Keddy spisinsats i en öppen spis med plåtkupa. I plåtkupan är infällt ett galler för spridning av den uppvärmda luften.
Min tanke är att öka effektiviteten hos detta självdrag genom att placera en liten fläkt bakom gallret för att blåsa ut varmluften. En chassiefläkt till dator skulle passa utmärkt men tål de temperaturen? Varmluften kan komma upp i 70-80grader, med fläkt ökar luftgenomströmningen så temperaturen sjunker nog men blir ju iallafall betydligt högre än i en dator...
Har någon tips om en värmetålig billig 12v fläkt som man kan experimentera med?
/Ingenjören
Jag har en Keddy spisinsats i en öppen spis med plåtkupa. I plåtkupan är infällt ett galler för spridning av den uppvärmda luften.
Min tanke är att öka effektiviteten hos detta självdrag genom att placera en liten fläkt bakom gallret för att blåsa ut varmluften. En chassiefläkt till dator skulle passa utmärkt men tål de temperaturen? Varmluften kan komma upp i 70-80grader, med fläkt ökar luftgenomströmningen så temperaturen sjunker nog men blir ju iallafall betydligt högre än i en dator...
Har någon tips om en värmetålig billig 12v fläkt som man kan experimentera med?
/Ingenjören
Sätt fläkten på den kalla sidan istället, så att den arbetar tryckande istället för sugande.
Å andra sidan, om fläkten sitter på den varma sidan och drar på ordentligt, så kommer ju inte luften att vara lika varm som vid det långsammare självdraget.
Å andra sidan, om fläkten sitter på den varma sidan och drar på ordentligt, så kommer ju inte luften att vara lika varm som vid det långsammare självdraget.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bumpar denna tråden. Som sagt, finns det någon värmetålig fläkt som kan bättra på draget runt en spisinsats?
(Förslaget att montera fläkten tryckande, tja, då har man nog nån sorts spisinsats som jag aldrig sett, så det kan man bortse ifrån.)
(Förslaget att montera fläkten tryckande, tja, då har man nog nån sorts spisinsats som jag aldrig sett, så det kan man bortse ifrån.)
För Contura finns det färdiga fläktar: http://www.contura.se/Kaminer/Kamintillbehor/Flaktar/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden