Jag funderar på ett enkelt VVS-system till ett fritidshus och det ska vara så energi- och utrymmessnålt som möjligt. Vintertid är tanken att laga det mesta av maten på en vedspis/kökspanna och att även producera rumsvärme och tappvarmvatten med den. Huset är så litet att något distributionssystem (radiatorer etc) inte behövs.

Jag undrar om man kan använda en kökspanna med en hygglig vattenvolym och kylslinga som en slags genomströmningsberedare? Jag vet inte exakt hur en kylslinga ser ut i pannan invändigt, men jag antar att den är lämplig för att ta upp värme från pannan genom att kallvatten strömmar igenom den. Betrakta t.ex. denna:

http://www.selmac.se/index.php/koekspannor/117

Vattenvolym 20 liter och anslutning för kylslinga. Min tanke är alltså att inte ansluta pannvattnet till någon slags värmeväxlare eller tank, utan bara till ett öppet expansionskärl ifall man skulle elda så hårt att de 20 literna börjar koka. Istället nyttjas den inbyggda värmeväxlare som finns genom kylslingan.

Kallvattnet som ska värmas upp passerar alltså först kökspannan genom kylslingan, och går sedan in i en liten elberedare, där elpatronen vid behov justerar temperaturen. Genom att placera beredaren ovanför pannan (så rakt som möjligt) borde också passiv värmeväxling genom strömning i röret mellan panna och beredare (som bör vara så grovt som möjligt) kunna toppa upp värmen i beredaren när man eldar utan att ta ut varmvatten - värmeväxlingen fortsätter ju så länge som pannans vattenmagasin är varmare än beredarens. Annars är tanken alltså att man vintertid gör en brasa innan man duschar/tvättar/diskar så inte elpatronen behöver jobba så hårt för att få upp temperaturen i det nya vatten som strömmar in i elberedaren. Pannan fungerar då som en genomströmningsberedare som förvärmer vattnet. På så sätt bör man också klara sig med en relativt liten, välisolerad elberedare, och ändå kunna ta sig en skaplig dusch.

Vad tror ni om denna lösning? Jag har haft svårt att hitta små vv-beredare med värmeslingor och har inte plats eller behov för en stor isolerad tank. Pannor med inbyggda beredare är också utrymmeskrävande och går inte att laga mat på. Tycker detta var en elegant lösning på problemet.

Dina "20liter" kommer att torrkoka innan potatisen är färdig. Hur har du tänkt att få till överloppsrör och påfyllning till den? Om du pratar 200 liter bör du klara vanlig matlagning och få färdigkokt potatis.

Visst skulle du väl kunna använda en "kylslinga" som genomströmningsvärmare om du har ett öppet expensionskärl MEN du kan ju samtidigt inte få cirkulation till beredaren oavsett var du placerar den.

Tror du tjänar mer på en bra täljstenskamin med lite magasineringseffekt och en bra isolerad vanlig varmvattensberedare än med din tänkta lösning.

Nåja, nu har jag hittat en beredare med slinga på 100 liter och det tror jag blir ganska perfekt. Och så väljer jag en nättare kökspanna - har hittat en som ger ca 5 kWh på vattenmanteln, och då kan man ju minska det ytterligare genom att höja rostret och då få mer effekt på hällen. Så det blir en traditionell lösning med cirk-pump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.