F
Long story short: golvsensorn till golvvärmen (el-värme) i mitt nyrenoverade badrum visar 26 grader trots att klinkern är kall att gå på, golvvärmen är avstängd, och lufttemperaturen är cirka 22-23 grader.

Huvudsaklig uppvärmning står vattenburen radiator (handdukstork) för, golvvärmen är bara tänkt att göra golvet behagligt att gå på, men med en golvsensor som visar helknasigt värde är det inte så lätt.

Jag gissar det beror på något av:

1. Sensorn ligger kanske ovanför rör för den vattenburna värmen, och värms av det. Dock minns jag inte att plastgolvet jag hade före renoveringen var extra varmt där. Ritningar över rör ger inget definitivt svar.

2. VP-röret som sensorn ligger i, som från termostaten går inne i väggen ner till golvet och ut cirka 70 cm under klinkern, passerar just vid böjen mellan vägg/golv förbi rören för den vattenburna värmen som kommer upp ur golvet och skarvas vidare till handdukstorken. Kanske värms luften inne i VP-röret av närheten till de andra rören, och påverkar sensorn cirka 70 cm bort under golvet.

Någon som har någon idé, eller kan avfärda någon av mina teorier?

Det brukar ju gå att kalibrera och justera offsetvärdet mellan rum och golv för att få ett rätt värde.

Har du kollat din beskrivningsbok över termostaten och tittat på kalibrering?

Min första fundering är över beskrivningen "Bara tänkt att vara behagligt".

Golvvärme värmer upp rummet även utan att golvet känns speciellt varmt. Så om du har en annan huvudsaklig värmekälla, så kommer golvet inte att kännas varmt. Golvvärmen kommer inte att behöva vara på alls då.

Är du säker på att du läser av sensorn korrekt? Jag har ingen personlig erfarenhet av "nyare" golvvärmetermostater, men de jag sett kan reglera på antingen rumsgivaren, eller på golvgivaren. I fallet man reglerar på rumsgivaren så används golvgivaren bara som säkerhetsstopp. Om golvet blir för varmt så regleras det ner, även om rummet är kallt. Så kan det vara så att du läser (felkalibrerad) rumstemp istället?

F
Termostaten är en Devireg Touch, det står inget i manualen om kalibrering, bara hur man väljer mellan de golvsensorer som termostaten känner till. Jag har rätt sensortyp inställd.

Jag kanske tänkt fel rörande behagligheten, jag tänkte först inte ens ha golvvärme men ändrade mig då folk sade att det behövdes för att inte få ett iskallt klinkergolv. Termostaten har en inställning "Min. golvtemp" för att ställa in en minsta golvtemperatur, den tänkte jag använda.

Termostaten har både inbyggd sensor (rumsgivare) och tillkopplad golvgivare. Den inbyggda som visar rumstemperaturen stämmer överens med en lös digitaltermometer jag använder för att mäta, det är bara golvgivaren som visar galet (det borde rimligtvis inte vara 26 grader nere under ett kallt klinkergolv med avstängd golvvärme när det är 22-23 grader i rummet).

Reglering kan ske på antingen golv eller rum+golv, inte enbart rum. Jag vill använda enbart golv-reglering för att få ett OK golv, och låta den vattenburna väggmonterade radiatorn (handdukstorken) sköta rumstemperaturen.

En "elektriker" från firman som gjorde renoveringen kollade på det i fredags morse, han drog upp golvgivaren och mätte den till 14.7 kOhm (verkar OK för den givartypen, en "15 kOhm vid 25 grader" Devi), satte tångamperemetern över hela sladdknippet till/från termostaten och försökte mäta någonting (vad??), tryckte ner golvgivaren igen, justerade ner effekten till 150W (4,5 kvadratmeter stort rum, känns fel), ändrade regleringen från "golv" till "rum+golv", och tyckte sedan att han var klar; värdena skulle stabilisera sig över dagen. När jag kom hem i fredags kväll var värdet från golvgivaren fortfarande galet.

Om det är som jag misstänker, att rör för vattenburen värme påverkar golvgivaren, så gissar jag följande kommer gälla:
1. Idag visar golvgivaren 26 grader. Jag måste då ställa in kanske 28 grader på termostaten för att få golvvärmen att gå igång och ge lite varmare golv (28 grader räcker kanske inte för att få behagligt golv, kanske måste jag ta i med 30?).
2. När det blir kallare ute kommer mer värme att flöda i röret för vattenburen värme, och det kan då ge större påverkan på golvgivaren, den kanske rapporterar 30 grader, så när det blir kallare ute lurar min golvgivare termostaten att tro att det är varmt nog och termostaten slår av golvvärmen eftersom de 28 graderna är uppnådda. Iskallt golv när det är som kallast ute.
3. När det blir varmt ute minskar flödet i röret för vattenburen värme, vilket ger mindre påverkan på golvgivaren, den kanske rapporterar 22 grader, och då brassar golvvärmen på för att komma upp i de inställda 28 (eller kanske 30?) graderna; när det blir varmt ute får jag bastu i badrummet.

Och oavsett om jag tänker rätt eller fel avseende behagligheten så vill jag få till rättvisande temperaturvärden från golvgivaren, eftersom det känns som ett grundläggande fel oavsett hur jag sedan använder värdena.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.