K
Halloj.
Jag håller på att installera värme i övervåningen på ett 70-tals hus. Alla värmerören var av järn och jag har bytt ut vartefter till koppar. Bytte pannan för några år sedan och det var där "konverteringen" startade. Huset var måttligt utrustat med element och på övervåningen, 110m2, endast två små i varsin ände. Nu ska jag dra upp värmen även till övervåningen på riktigt så att säga, så jag har gått upp med huvudledningen på 2x22mm även till övervåningen. Min fråga är då om jag använder mig av nya element, som är inköpta, och som har 15mm ansl, bör jag använda mig av 15mm rör som grenrör till dessa eller bör jag ha grövre? kollar man innerdimensionen på dom värmerören som är kvar så motsvarar dom 18mm rör. Tror ni det blir konstigt med 15 rör på övervåning och motsvarande 18 på nedervåning?
Nu är elementen också tilltagna som jag köpt för att kunna hålla en lägre temp då jag alltid har fått dras med rätt hög ut temp för att få upp värmen i huset :|

Det går fint med 15 avstick, om du inte ska seriekoppla 4 stycken...

Men har du tagit matning till stammen till övervåningen från en 22 mm stam på bottenvåningen? Och huset är 220 m2 total boa(?) kan du bli tvungen att köra rätt högt flöde, det kommer funka men teoretisk överföring i en 22 mm cu är 5,5 kw effekt. Och är inte huset sprillans så lär det dra mer när det är kallt.

K
Bra, då testar jag det och,nej, jag kör bara ett element per par "sticklingrör".
Däremot dök det upp en ny fundering. Jag har ju dragit upp stigarerör av samma dimension som huvudledningen är i det övriga huset. Jag tänkte använda kattvinden till att gå igenom huset på längden och utifrån dom 22:orna koppla på 15 rör ut till elementen. Nu uppstår såklart ett problem med lägsta punkten då jag lägger 15 rören i golvbjälklaget men huvudledningen på övervåningen är över golvbjälklaget, dock under elementen. Blir det problem med urluftningen där eller kommer flödet att jobba ur luften tror ni? Bör jag montera separata urluftningsventiler på huvudledningen där? Förslag?

Krilleman
Det borde inte vara några problem.

Och skulle du få problem senare så är det ju aldrig försent att fixa det då. Jag tolkar dig som denna "högpunkt" kommer hamna synligt?!

Ingrepp i värmesystem görs ju lättast på ovanvåningen! :thumbup: (tänk om alla jobb vore så!)

K
krilleman_215 skrev:
Det borde inte vara några problem.

Och skulle du få problem senare så är det ju aldrig försent att fixa det då. Jag tolkar dig som denna "högpunkt" kommer hamna synligt?!

Ingrepp i värmesystem görs ju lättast på ovanvåningen! :thumbup: (tänk om alla jobb vore så!)
Vad bra! då kör jag på det. :thumbup:
Japp, huvudledningen för övervåningen skulle vara över golvet i kattvinden då. "sticklingarna" är tänkt att gå i golvbjälklaget. Inte helt enkelt det heller för en lekman ska du veta ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.