Hej.
jag satt å funderade lite på de här med sotbrand..
de är väl tjära och sot som samlats på insidan av skorstenen som börjar brinna.'

och en av orsakerna kan vara för blöt ved.. nu har inte all min ved tråkigt nog torkat under sommaren
och de är ju kallt så man vill ju elda..

För att förhindra sotbrand. räcker de med att sota ur kanalen oftare ?
jag kan tänka mig att sota ur den 1 gång i veckan för att förhindra sotbrand om det hjälper..

tacksaam för vettiga svar :)=

Beror även på vilken panna du har.
Jag hade en Calmar v33, modern keramikpanna, den brände rent även med "mindre torr" ved, bara man fått fart på den. Ved som inte är rikigt så torr som man skulle vilja kan även klyvas finare. Har man både torr och "mindre torr" ved så startar man pannan med torr ved och blandar in med den mindre torra när man fått fart på pannan. Verkningsgraden minskar naturligtvis.

Ja, sota oftare och noggrant. Släng in lite förzinkad plåt, spik eller dylikt så "rensar" det tjärbildningen.

Ta in din ved och låt den få torka lite extra (ett par dagar upp till en vecka) inne och släng aldrig in ved som kommer direkt från vebon.

Du ska nog framförallt satsa på att få till en bättre förbränning. Sot och tjära i skorstenen betyder ofullständig förbränning: förutom att det är jobbigt betyder det att en hel del av energin i veden inte kommer huset till godo.

I en väl fungerande eldstad som eldas på rätt sätt blir det knappt någon synlig rök, knappt någon sot och definitivt ingen tjära i skorstenen. En kaffekopp med gråvit aska är allt som kommer ner från skorstenen när den sotas efter att du eldat 10 kubikmeter ved. Riktigt bra pannor är ganska okänsliga för vedkvalitet.

Lägg upp lite mer info om eldstaden (bilder är bra) så kan du säkert få tips hur man eldar bra eller iaf bättre i den.

Majgårdarna
Tjära är väl ganska svårt att få bort vid sotning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.