Har haft problem med kalla element i vinter och det verkar nu som om problemet är cirkulationspumpen. Den började tjuta ikväll. Sedan lade den av. En stund senare surfade den lite igen, men det kommer ingen värme. Svinkallt i huset.

Inte mycket tid att fundera på.

Vilken pump skall jag installera?
Vad skall den kosta?
Kan man köpa den i Comfortbutiken?
Behövs en installatör?

På cirkulationspumpen står det så här:

Grundfos
Type UPS 21-40 F
KEMA EUR
TF 110
IP 42

Huset är i två våningar plus källare, strax under 500 kvm totalt.

• Gilla
bengteinar69
  • Laddar…
Kompletterar med två bilder:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
Köp en likadan om den finns för då kan du använda befintliga flänsar annars har Grundfos normalt ersättningspump som passar. Men då kan det bli lite mer pyssel att få dit den.

Ganska enkelt att byta genom att man stänger de två kulventilerna som precis ovan och under pumpen. Ser ut som ett spår för en vanlig skruvmejsel och sitter precis ovan och under flänsarna där pumpen är monterad (syns tydligt på dina bilder). Detta förutsätter att du hittar samma pump.

Sen är det bara att lossa kabel och pump. Gör det hela spänningslöst först så att du inte får ström i dig.

Gissar på att du får betala ett par tusen men det är en ren gissning.

Om du tvingas ta en ersättningspump eller om inte ventilerna håller tätt så måste systemet möjligen tömmas om det inte finns en annan avstängning monterad. Likaså behöver du kanske göra lite förändringar vid anslutningarna och om du aldrig gjort detta så ska du nog ta dit en rörkrökare som fixar det till dig.

Fördelen att ta en ersättningspump är att du då kan välja en mer energisnål pump som finns idag. Grundfos har nya modeller som kräver mindre energi.

Finns nog nån av rörkrökarna på forumet som kan ge bättre råd.

Redigerat:
Tack för tipsen! Köpte en cirkulationspump som er ut att passa. Kulventilerna satt fast, så jag har tagit olja på dem. Medan jag väntar på att det skall få effekt försöker jag montera elkontakten på kabeln. Det visade sig lättare sagt än gjort. Kanske är den trasig? Eller är det någon ny variant jag inte sett förut? Får i alla fall inte in något i hålen där trådarna rimligen skall in. Sitter metallplattor i vägen och vill inte rubba på sig. Bilder bifogas.

• IMG_0763.JPG
    Skapa konto
  • IMG_0764.JPG
    Skapa konto
Fick till slut ordning på kontakten. Lösning: ta i mycket mer än den ser ut att tåla.

peternicklas
Var mycket försiktig med kulventilerna för avstängningen. Jag bytade CP för ett tag sedan och då jag vred på kulventilen stod det en stråle rätt ut. Trodde det skulle hjälpa när allt var monterat igen. Det gjorde det inte utan jag fick byta båda flänsarna.
Ser ut som en WILO pump?

Ja, det stämmer. Fick inte upp ventilerna utan stängde av med kramar i stället. Nu är den i alla fall monterad. Hoppas det ska bli varmt i huset nu!

hur gick det med värmen?

Jo tack, nu har det börjat kännas varmt på de flesta elementen. Har satt pumpen på lägsta nivån. Får se om den kanske behöver skruvas upp.

Inga problem med värmen. Däremot ljummet varmvatten. Har justerat blandningen. Kanske blir det högre fjärrvärmeförbrukning nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.