Huset är på 190kvm med vattenburen värme genom elpatron samt vedpanna i kök utan ackumulatortank. Dessutom är huset utrustat med mekanisk ventilation. Har hela tiden varit inne på bergvärme i och med att det verkar som att det är den som marknaden uppfattar som bäst. Men läste häromdagen om luft-luftpump och att de är i behov av mekanisk ventilation. Vad säger ni? Vi är en familj med två barn som kommer göra av med mycket varmvatten.

190 kvm med vattenburet system, och på beskrivningen låter det som att huset är äldre. Det talar för bergvärme. Det kan finnas skäl att satsa på något annat värmesystem, men då handlar det om specialfall som att ni inte kan ta investeringen för BV eller markvärme, har ett högtemperatursystem, har opålitligt elnät eller dåliga markförutsättningar.

Berätta mer om huset, dess energibehov, läge, värde, ålder, isolering mm. Är ni hemma mycket, har tillgång till ved, vill ni elda mm?

Småländska höglandet vid en sjö. Två delar varav den ena är från 1800-talet (dock isolerad) och den andra med källare från 2010. De flesta fönster är nya. Nedan är min elförbrukning aug-nov för det är så länge vi bott i huset.

478 952 1390 2249

Vi är hemma mycket och har egen skog men vill inte elda då vi har småbarn.

Luft luft låter ganska mycket, iallafall gör våran det. Iofs tar den snabbt bort det råa i luften. Men jag har jordvärme kopplat till våra element och det är väldigt smidigt och lättskött när man har fullt upp med annat! så jord eller bergvärme skulle jag rekommendera :)

Luftvärmepump är ingen ventilation och tar inte bort fukten ur luften. Värmer bra upp den luft som redan finns inne.
Få bort den hälsovådliga vedeldningen i köket och på husets storlek låter det som att bergvärme är en bra investerling. Jordvärme blir billigare men är lika effektivt. Då måste man ha en ordentligt stor yta att plöja ned hundratals meter slang på.
Har du möjlighet att värma bara med elpatron så undersök hur låg temperatur du kan ha på vattnet från elpannan och ändå ha tillräcklig värme på elementen. Eventuellt behöver det kompletteras med fler eller större element då vämepumpen ger bäst ekonmi vid låg framledningstemperatur.

Jag hade undersökt möjligheten till sjövärme, det borde kunna bli billigare än bergvärme eftersom man slipper borra. 2000 kWh under ett inte särskilt kallt november låter som en hyfsat hög förbrukning, en smällkall januarimånad kan nog knapra ett fint hål i plånboken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.