Hej!

Jag har (fjärrvärme) vattenburen golvvärme i nedervåningen och vattenradiatorer på övervåningen. Problemet är att radiatorerna inte blir tillräckligt varma. Hur ställer jag om så att en större del av värmen går till radiatorerna? Jag har letat efter något reglage som styr detta, men inte hittat något. Måste jag strypa alla golvvärme-slingorna individuellt så att motståndet i dem ökar, och en större del av varmvattnet därmed skulle passera genom radiatorerna? Jag bor i ett hus från Myresjö (2004) om det är till någon hjälp. Förstår att det är svårt att svara på utan att ha sett min värmecentral, men någon kanske vet hur det brukar funka :)

Oftast brukar det nog finnas en golvvärmefördelare med egen cirkulationspump och shunt. Är det bara enkla slingor i huset blir det som du säger att strypa golvvärmeslingorna och kanske öka radiatorslingorna. Grundinställningarna ska stå i värmeritningen för ett så pass modernt hus, sedan kan verkligheten göra så att justering behövs ändå men bra att kolla mot värmeritningen först.

Redigerat:
P
Prova med att ta bort termostaterna på elementen och konditionera piggen med en tång.

kulle
Kan också vara för lite tryck i systemet

Hittar ingen värmeritning. Det var nog en av sakerna som gick förlorade vid ägarbytet. Som Josth skrev så verkar det finnas en egen cirkulationspump för golvvärmen (se bilder). Som jag förstår det går vattnet från en T-koppling till radiatorer respektive golvvärme. Golvvärmen har som sagt en egen pump. Eventuellt ser det ut som att det sitter något slags ventiler före och efter golvvärmepumpen. Antar att jag borde testa att skruva på dessa, förslagsvis den som sitter ovanför pumpen?

klockan8, jag har undersökt termostaterna och fått känslan av att de är fullt öppna.

DSC_0344 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0345 (3).jpg
Skapa konto

Avstängningsventilerna alldeles ovanför och under cirkulationspumpen är för service om pumpen måste bytas. Hur varmt vatten som cirkulerar i golven styrs till stor del av shuntventilen ovanför men ser ingen sladd till den!? Fördelaren till golvvärmen med slingorna och instrypningsventiler bör sitta någonstans under detta. Det kan eventuellt gå att beställa kopior av husdokumentation från Myresjö för någon kostnad. Det är ju inte så många år sedan det tillverkades.

Redigerat:
Innan du börja ändra inställningarna så kolla att du har tryck i systemet och lufta elementen på ovanvåningen.

Fanns ingen luft i elementen, däremot upptäckte jag att trycket stod på 0,5 bar. Antar att detta är i lägsta laget och att jag bör fylla på vatten i systemet för att få upp trycket.

Ökade trycket till 1,5 bar men märker just ingen skillnad. Kanske blir till att strypa golvvärmen ändå.

Josth skrev:
Hur varmt vatten som cirkulerar i golven styrs till stor del av shuntventilen ovanför men ser ingen sladd till den!?
Är det denna du menar som borde ha sladd?
DSC_0345 (5).JPG
Skapa konto

Josth skrev:
Fördelaren till golvvärmen med slingorna och instrypningsventiler bör sitta någonstans under detta.
Här är ställdonen, m m, till golvvärmen. Skulle man kunna strypa hela golvvärmen med något av de röda "handtagen"?
DSC_0344 (5).JPG
Skapa konto

Går det att justera shuntventilen på den övre bilden på något sätt? Om den går att ändra så att det blå flödet ökar och det röda minskar skulle det bli bättre balans i systemet med radiatorerna. De röda kranarna på fördelaren är för avstängning och inte injustering. Måste alltid kunna cirkulera vatten för att inte skada cirkulationspumpen.

kulle
Går att ställa mellan 23 - 43 grader på den

Problemet, som jag förstod det, var ju att radiatorerna inte blev tillräckligt varma?
Fråga1. Är rören från fjärrvärmecentralen (tillräckligt) varma?
Det finns väl någon reglercentral på fjärrvärmeväxlaren?
Det är väl där ts bör ändra och höja för att få varmare till elementen?

Leta upp var fjärrvärmen kommer in. Där brukar finnas växlare och reglercentral.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.