Vi har en stor villa med fjärrvärme som uppvärmning via det gamla vattenburna systemet. I ett rum saknar vi dock ett element vid ett fönster, och det vore lämpligt att få dit ett.

El finns framdraget, så i all sin enkelhet går det att bara skruva upp ett elelement och koppla på.

För att få dit vattenburen värme krävs rördragning i källaren fram till rätt plats, ca 6m. Rördragningen är inte komplicerad, men är ändå en kostnad.

Hur hade ni gjort? Enklaste vägen är att bara ställa dit elelement, men finns det nackdelar med det när det är vattenburet i övrigt? Även sett till att vi ändå har den fasta kostnaden för FJV oavsett vilket osv.

Jag tror jag vet svaret, men vill ändå belysa alla för- och nackdelar innan beslut tas.

Är det bara för att stoppa kallras vid ett fönster så är ju en elradiator en snabb, enkel, billig och väl fungerande lösning. Inte mycket extra el eller varmvatten bör gå åt, och då det är fasta kostnader för både el och fjv så blir merkostnaden tämligen försumbar oavsett vilket alt som väljes.

Däremot ur ett principiellt(?) synsätt så skulle i vart fall jag reta mig på att inte ha ett komplett vattenburet system. Kanske också framtida spekulanter, även om det i praktiken näppeligen motiverar något prisavdrag.

Välj efter hur du värderar dessa saker, och vilken ekonomi du har. Även med god ekonomi brukar det finnas många olika ställen att stoppa en alternativ investering...

Ja, jag är lite lagd som du skriver. El=enkelt och kanske samma driftkostnad(?), vatten=enhetligt system.

Just nu är det dessutom inte lika mycket kallras som att hjälpa upp temperaturen allmänt i rummet som är fokus vilket ytterligare pushar mot vattenburet. Men samtidigt, är kostnaden alltför hög för att dra in detta så finns ju som sagt andra hål att stoppa pengarna i.

kulle
Beror väl lite på hur mycket du kan göra själv också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.