peternicklas
filurfigur skrev:
Det går jättebra att stänga en gv-slinga helt.

Sen tycker jag inte att det är fel att använda sig av rumsregleringen till golvvärmesystemet heller. Även med rätt injusterade flöden finns det faktorer som kan göra att temperaturen sticker iväg för mycket och då hjälper rumsregleringen till att strypa ner istället.
Beror mycket på, var termostatet sitter när man bara har ett, hur solen påverkar rummens temperatur. Vårt termostat sitter i hallen vilken inte påverkas av solen. När vår shunt till golvvärmeslingorna stänger så stängs även den vattenvolymen av, därför vi har en volymtank.

En annan sak som jag märkt nu är att utegivaren visar ca 12 grader fel... :x Det är -5 ute och den visar +7. Bara att byta eller? Samt att jag har en innegivare också, ställer den till mer än den bidrar med i detta system?

Kan det vara så enkelt att källaren helt enkelt tar för mycket värme och att pumpen inte hinner ikapp? Därav det höga deltat? Desto kallare det är ute, desto mindre verkar deltat bli. Idag är det "endast" 14 grader istället för 20.

peternicklas skrev:
Beror mycket på, var termostatet sitter när man bara har ett, hur solen påverkar rummens temperatur. Vårt termostat sitter i hallen vilken inte påverkas av solen. När vår shunt till golvvärmeslingorna stänger så stängs även den vattenvolymen av, därför vi har en volymtank.
Ja, det håller jag med om. Om du bara har en termostat vill säga. Mitt resonemang utgick dock från trådstartarens uppgift om att han hade 8 termostater och därför kontrollerade sina olika slingor via dessa.

Om man som i ditt fall bara har en termostat som kan stänga alla slingor så är det en bra idé att ha en volymtank som förebygger problemet med att värmepumpen löser ut.

• Gilla
JohanKson
  • Laddar…
Filtret (varma sida) verkade lite igensatt :)

IMG_1444.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1446.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet är i stort sett svart, är det något man bör bry sig om? Har sett en del trådar där man spolar systemen?

Nu verkar deltat lite bättre. Ut 40, in 33 (förut Ut 50, in 30). Tur att jag hittade tången till sist. :)

Du ska ha den hastigheten på cp som ger rätt delta och det verkar du ha nu. Att radiatorerna blir kallare längre bort på slingan är normalt i ett 1 krets system normalt monterar man större radiatorer i slutet av slingan om värmebehovet är lika stort i det rummet. Byt utegivaren om den visar fel vp styr framledningen efter hur kallt det är ute när du bytt givare får du troligtvis justera in värmekurvan på nytt med helt öppna termostater.

• Gilla
JohanKson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.