Byggahus.se

Kulvert frågor kring tappvarmvatten.

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej. Ny här på forumet och såväl husägarvärlden.

ska framöver byta uppvärmning till vattenburet och har några funderingar.

Har smugit igång lite smått och byggt ett pannrum i garaget samt dragit in en 2-rörs pex-kulvert i huset ca 20m. Kom över den skapkigt av en röris.

Är gsnska novis på området men har bra kontakt med en gamal rörmåkare som ska hjälpa mig med installationen. Försöker dock göra så mycket som möjligt själv.

vad jag förstått brukar man oftast ha en slavtank I huset för att delvis göra tappvarmvatten och samtidigt slippa att varmt vatten ständigt cirkuleras i kulverten. Problemet för mig är att någon slavtank absolut inte får plats i hustet. Hade tänkt ha med den befintliga vvb som redan finns i systemet.

Så hur löser man bäst att separera innkommande varmvatten till tapp respektive radiatorsystem?

Ha förståelse för mina nybörjarfrågor.

Mvh johan.

2. H
    Medlem · Nivå 20
    Hur ska du lösa trycksättningen i systemet för kulverten? Tappar du kulverten hela tiden på varmvatten måste det fyllas på. Och det nya vattnet kommer ha nytt syre vilket gör att rören rostar.

3. N
    Medlem Nivå 1
    Kulverten ska inte tappas någonstans. Den ingår ju i ett slutet system. Förutom någon form av expansionkärl eller liknande. Jag menar mer hur jag ska växla värmen till tapp respektive radiatorsystem utan en slavtank med tex slinga i. Ursäkta om jag är otydlig.

4. L
    Medlem · Nivå 14
    Behåll den befintliga vvb:n i huset. Sen lägger du en enkelkulvert från garaget för varmvatten, som du matar vvb med. Då behöver du ingen vvc och slipper vänta på vv när du tappar. Den kommer ju dock att varmhållas elektriskt.

5. L
    Medlem · Nivå 14
    Du skulle också kunna ha någon form av tappvattenautomat i huset, men då behöver du montera shunten för värmesystemet i huset också och köra oshuntat i kulverten. Problemet är att pex inte tål hur hög värme som helst. Då skulle du kanske haft en stål eller kopparkulvert.

6. N
    Medlem Nivå 1
    Kulverten är redan nedgrävd så det är pex 2-rörs man får utgå ifrån. Om man då shuntar i garaget och kör lägre temp i kulverten. Matar befintlig vvb och radiatorkrets på någotvis då alltså. Är det en växlare man sks köra kulverten mot i huset och sedan ifrån växlarens andra sids ansluta radiatorkrets och vvb då?

7. L
    Medlem · Nivå 14
    Nja, du behöver isåfall bara växla av mot beredaren och köra utan växlare mot värmesystemet, men det blir ingen bra lösning då du behöver varmare vatten (och konstant temp) till vvb än till radsystemet (flytande temp).
    Sen behöver du nån sorts vvc-pump som laddar beredaren.
    Tänk sen att du kanske skickar ut 30-35 grader i kulverten vid 10 plusgrader ute, då behöver du ha elpatronen i beredaren igång som spetsvärmare.

Jag skulle helt klart tänka om, och lägga en separat kulvert för matning av varmvatten, och köra shuntat vatten i värmekulverten. Det lär bli billigare än att bygga ihop det med växlare, om inte det är några långa sträckor det rör sig om.
    Alternativet är att låta elberedaren sitta kvar som den gör, och värma vv med el.

8. N
    Medlem Nivå 1
    då skulle jag ha lagt ner en 4-rörs kulvert från början alltså.. rörisen måste ha tänkt fel när jag rådfråga om systemet. För det verkar ju som det hade vart bättre.

hur som helst vet jag inte om jag har lust att gräva upp trägårn igen. ca 22m mellan garage och hus. Plus massa bilning för att nå frostfritt, la samtidigt ner vatten till garaget. Sen går rören först in undet krypgrund för att sen komma ut i en tvättstugs som ligger i markplan. Ett jäkla jobb enligt mig. Men kanske nödvändigt om man ska få till systemet som bäst.

Får kanske bli en kompromiss och ladda beredaren med samma temp som raddarna och sen låta elen fixa resten då som du säger.. någon krona i förbrukning på beredaren kapar man väl ändå kan jag tänka mig.

Tack för ett bra svar. //johan

9. J
    Medlem Nivå 1
    Är det tänkt med att kulverten ska mata en tank med värmevatten på radiatorkretsen skulle du kunna ha en Nibe vpa "Dubbelmantlad kopparfordrad. VPA 200/70 har vattenmagasin av invändigt kopparfodrad stålplåt, volym 205 liter. Volym i mantelrum 66 liter. Modulmått 600x610 mm. VPA är speciellt lämplig för anslutning till värmepumpar med max-effekt 12 kW." Man ansluter bara tanken på värmesystemet och inkommande kv som blir vv sedan, så slipper du gräva om kulverten, den hade även en anslutning för en elpatron.

Art: 6861616 VPA 200/70

Redigerat 14 jan 2015 23:09