Jag har tänkt att inreda ett hobbyrum i ett uthus. Detta uthus inhyser också pannrum som värmer vårt boningshus via kulvert. Hobbyrummet kommer bli ungefär 2/3 delar av uthuset som är på totalt ca 40m2.
Pannan eldas med ved via en förugn. En förugn genererar ganska mycket spillvärme och det kan vintertid bli ordentligt varmt i pannrummet.
Min fundering är nu om någon har en idé på hur man skulle kunna utnyttja denna spillvärme för att värma upp det angränsande hobbyrummet?
Jag har funderat på att via en fläkt flytta luften från pannrum till hobbyrum men ser väl två problem med detta, dels kan det bli både sotigt och rökigt i hobbyrummet och dels måste jag ju behålla ett övertryck i pannrummet så draget fungerar korrekt i pannan. Det sistnämnda kanske går att lösa men det första med sot och rök känns svårare.
En annan idé jag fick är att skaffa en billig luftvärmepump och montera utedelen i pannrummet! Nackdelar med det?

Ett krav till är att det inte får vara dyrt för hela hobbyrumsbygget är lite av ett budgetprojekt. Det är även så att vår förugn är lite av en konstgjord andning på ett värmesystem som vi framöver kommer byta ut. Därför vill jag inte investera i för mycket för att utnyttja spillvärmen då jag kanske inte har tillgång till denna efter ett pannbyte (eller byte till värmepump).

Jag är en gör-det-självare så egna hemgjorda lösningar är inget hinder...

Någon som har en idé på lösning? Eller feedback på mina idéer!

tommib
Dra ett spirorör i en slinga från pannrummet, ut till hobbyrummet och sedan tillbaka till pannrummet. Sätt en kanalfläkt i det. Blir som en vattenslinga fast med luft. Katastrofalt dålig verkningsgrad sannolikt men billigt. Kommer inte ändra tryckförhållandena i pannrummet...

Det är sannolikt billigare att köpa elradiatorer och köra med tills ni gör om värmesystemet...

Kom nu att tänka på denna ölburkssolfångaren (http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm), man kanske skulle kunna få upp verkningsgraden och göra det kompaktare än spirorör genom att bygga något liknande solfångaren fast inne i pannrummet då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.