M
Nä den är öppen. Kommer ju varmvatten om jag spolar ett par liter genom luftningsventilen.

Stiftet fjädrar som det skall.

**

Har dock varit i kontakt med samfällighetens ordf. Så på måndag kommer ett företag o felsöker

Returventilen stänger man normalt bara om man måste plocka bort elementet, så normalt är inte den som är problemet.

Även om stiftet fjädrar på bra så kan ventilkäglan sitta fast, eftersom stiftet inte sitter fast i käglan.

Om du tittar på min bild där jag tagit bort termostatvredet. I den del som stiftet sitter in i ventilhuset kan man skruva loss, den delen innehåller bla ventilkäglan, hela delen går att byta ut.

Info för den vågade:
Innan man lossar den delen så ska man stänga av cirkulationspumpen och släppa ut trycket ur systemet, därefter kommer det mer eller mindre bara droppa lite när stiftet/käglan tas bort.

• Gilla
daviden
  • Laddar…
M
Demmpa skrev:
Om du tittar på min bild där jag tagit bort termostatvredet. I den del som stiftet sitter in i ventilhuset kan man skruva loss, den delen innehåller bla ventilkäglan, hela delen går att byta ut.

.

fast hade det varit så, då hade det inte kommit varmvatten om jag låter det spruta ett par liter i luftningsventilen :)

kulle
mendelsohn skrev:
fast hade det varit så, då hade det inte kommit varmvatten om jag låter det spruta ett par liter i luftningsventilen :)
Jo eftersom du får upp vatten från returen
Jag tror också att det är ventilen som fastnat, knacka på sidan och slå nätta slag på piggen så bör den lossna snart

• Gilla
benny_l
  • Laddar…
mendelsohn skrev:
Jodå, genom backflöde genom returen. Du har antagligen ganska varmt vatten även i returledningen.

Gör följande test:
- känn på rören
- lufta 0,5 dl per gång
- känn på rören, vilket som blir varmt
- när ena röret börja bli varmt känner du även över hela elementet och följer värmespridningen.

• Gilla
benny_l
  • Laddar…
Well?

M
Demmpa skrev:
Jodå, genom backflöde genom returen. Du har antagligen ganska varmt vatten även i returledningen.

Gör följande test:
- känn på rören
- lufta 0,5 dl per gång
- känn på rören, vilket som blir varmt
- när ena röret börja bli varmt känner du även över hela elementet och följer värmespridningen.
Nädå, returvatten var det självklart inte. Det är ju inte så att ett element som är iskallt kan släppa ifrån sig varmt returvatten under de omständigheter jag beskrivit.

Dock löste sig problemet genom att vrida upp trycket i systemet. Via en staggenerator genererar systemet nu ett jämnt tryck och ett jämnt flöde ;).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.