Värme allmänt
huggan: 1. Vet ej. 2. Töm hydroforen på vatten. Fyll på med luft men fyll inte mer än starttrycket då din pump börjar pumpa, bör vara ca 2 bar. Sen fyller du på med vatten igen. 3, Det måste vara något annat.
smurfen72: Kolla deltat genom vp om det ligger mallan 5-10 grader (7 anses optimalt) så går den med rätt hastighet sen får man mäta tempen på bypass röret är det varmare än returen går den externa cp för sakta och bör ökas om det går blir det brus i raddarna är det inget att göra då utom att möjligen sänka interna cp om det går utan att deltat hamnar fel.
lordi: [citat] De flesta konvektorer har möjlighet till komplettering med termostatstyrning om det inte finns inbyggt. Man monterar då in en motorventil som stryper flödet när termostaten är nöjd. Alternativt kan man montera en vanlig radiatortermostat som reglerar flödet. Vilket märke och modell har du på konvektorerna?
AfrooDite: Är ute och letar efter en kamin till fritidshuset 40kvm. Hittade på en kamin som hade passat bra estetiskt och levererar 12kw. Märket är Crown och modellen heter Borgholm. Lite för billiga i mitt tyckte, men är det någon som har några erfarenheter om dessa kaminer?
calle336: Vi håller på att bygga ut vårt hus med en tvättstuga och ett nytt badrum. Vi ska lägga 17mm golvvärme slang. Vad krävs det för diameter på combipex slangen från bergvärme pumpen till fördelaren för golvvärme samt till fördelaren tilll radiatorerna. Räcker det med 22mm tur och retur. ¨Huset är på 150m2 Mvh Calle
Lutte: Du kan testa att ohmmäta spiralen, oändligt motstånd betyder trasig. Nu ser jag inte bilden men vanligen ligger man kring 500-1200ohm
lordi: [citat] Nope, jag har heller aldrig sett detta verktyg. Alla danfoss som jag har injusterat genom åren har man kunnat ställa för hand. Och jag har aldrig tänkt på att man kan låsa dem. Gillar din nya avatar förresten Krilleman :)
Krilleman: Med tanke på hur många uttömmande svar du fått från andra, som råkat ut för samma sak som du, så är min slutsats att du nog åker på att byta ställdon. :confused:
Josth: Jag har bara lyckats få det så med en felvisande termostat som jag satte i ett skruvstäd och böjde isär delarna med en rörtång... Köp en ny termostat, de är ganska känsliga grejor som ska visa rätt och hålla inställd temperatur. Kostar ca 200-250 kr beroende på var man köper dem.
Norrlandskusten: Kolla på denna länk: https://www.uponor.se/~/media/countryspecific/sweden/download-centre/current/underfloor_heating/maintenance/bld_ufh_5209_102013_push12_atgarder_vid_missljud.pdf?version=1 Jag använde, tillslut, Svinto för att få pumphjulet rent från beläggningen. Rätt eller fel, tror iaf att det var rätt metod. Det satt ganska bra,
Originalet: Ajajaj, inte räknat ut... :D Nä men det låter ju som bra tips får jag allt säga, alla dörrarna öppnas in i de kalla rummen. Så det ska nog gå lösa något. Sen blir de väl isolerade utåt och bara tunna enkelgips väggar mot angränsande rum, så tror inte det kommer bli jättekallt. Får testa mig fram lite, kul att se hur låg elräkning man kan lyckas få, särskilt för plånboken.
Micksel: Tack! Jepp nu blir det vedeldning. Har köpt en kakelugnspanna på 650 l och en acktank på 750 l. Fick tipset att byta till slutet när jag liks håller på. Så jävla trångt och bökigt på vinden. Måste ju utöka expkärlet från 90 liter systemvolym, endast vvb i gamla pannan (plus radiatorer), till 1500 l (plus radiatorer) nu. Känns faktiskt skönt att slippa oron för läckage uppe på
BrokenArrow: Antagligen någon övertrycksventil som löst ut när det kokade, vilket är helt rätt. Men sen stänger den inte helt efteråt. Lite bilder på den läckande ventilen kan underlätta att ge mer informativa svar. Troligen behöver det också fyllas på lite vatten för att kompensera för det som pyste ut genom övertrycksventilen när det kokade. Du kan säkerligen behöva lufta också.
Noseone: Det bytte vi för några år sedan, man knackade ur några tegelstenar och sen byttes spjället och så tillbaks med allt igen. Syns inget att det är omgjort. Målade om den nyputsade kåpan samtidigt.
Anders_Nilsson: Min kamin står mitt på övre plan i kök/matplatsen på dryg 30 kvm. Vardagsrummet på 25kvm är vägg i vägg via en passage på 120 cm. Sedan är det lite andra rum intill. Det är en HWAM 3420 på 2-7kW. Efter ett utbrunnet ilägg går det bara på lägsta effekt. Jag är glad att jag 1) inte valde större effekt och 2) att jag köpte ett dyrt Danskt mörke som brinner rimligt rent på
b8q: Ofta begränsas isoleringstjockleken av hur djupt du kan gräva utan att underminera grundsyllen. I mitt fall fick jag nöja mig med 15 cm isolering, sen var jag nere i underkant av grundsyllen. Men det finns de som grävt djupare och förlängt väggarna neråt för att få mer isolering och högre takhöjd, men det är ett stort jobb. Nånstans får man dra en gräns för vad man tycker är
corre: 40 el 50mm slang är rätt tjurig att hantera, så du vill ha så enkel slangväg som möjligt. Alt är att förbereda med kopparrör, tex 28 el 35mm , isolera och sen bygga dessa till krypgrunden där de kan anslutas till slangarna. Med tätskikt och genomföring i tvättstugan är nog väggalternativet med isolerade och lödda kopparrör att föredra. Krävs en del planering oavsett.
unsolved: Jag tänkte inte ens ha en lucka för, det blir helt öppet då det är i gamla pannrummet, numer placering för bergvärme. Det bästa är att jag kan bocka ned röret som gick till elementet och ansluta direkt. Det blir ändå snyggare. En sak slog mig dock. Riskerar jag stomljud om det sitter plyfa + gips där den monteras? Om det mot förmodan skulle bli en stående våg kan jag lösa det
corre: 195 är rätt lågt i taket, tänk på att du får du välja en panna med tubsotning i framkant, eller som dokumenterat går att sota i den takhöjden. Isoleringen av tanken blir en annan grej, eftersom man gärna vill ha ca 400mm ovanför tanken så blir inte tanken så hög. Men Huskvarna Tanksvets gör prisvärda customtankar, så det ska nog kunna lösa sig. Fast med pellets så klarar du dig
hempularen: OM du har luftvärmepump så ger den alltid avsevärt billigare värme än alla former av direktverkande el. Men det låter märkligt om du faktiskt har luftvärmepump sedan 70-talet, det var extremt ovanligt på den tiden (tror inte att det överhuvudtaget existerade i privata sammanhang), och en värmepump drivs av en kompressor som normalt inte håller så många år. Däremot så var det
hnurre: Men, inte hundra men sjuttio: Är inte insexen överströmning/förbi enrörssystem? :o
pyerdarn: det fick bli en ecotec bioline 20 fungerar mycke bra har rökgastemp på ca 150g kört i 3 veckor nu inte ett driftstopp än.. ska sotas nu i helgen för första gången :)
lordi: Bra att det löste sig. Det kan vara driftstermostaten till elpatronen som hängt sig. Då blir det för varmt och maxtermostaren löser ut.
GK100: Då är du ju på rätt väg, och det är inte fel att trimma kurvan nu om du ligger stabilt kring nollan över dygnet det är normalt en svår punkt. Du verkar ju fått upp tillräckligt flöde så det är bara att gå på lutningen med parallellförskjutningen satt till noll. Och givetvis små steg och vänta in resultatet tillräckligt tålmodigt.