Hej alla skulle villa ha lite råd om hur man får bort tjära i en vedpanna. Hade ström av brott i helgen så fläkten hade stannat alltså. det låg bara och kålade typ ett dygn hela pannan är full i tjära. Vad göra?

Hej,

Amatörinlägg från en som aldrig behövt testa:

http://www.skorsteinsrens.com

Kanske funkar...

Annars eldas det ju bort med tiden, går nog ännu fortare med snustorr granved, det sägs ju bli bättre flås med den (eller tall).

Hörde även av min rörläggare att zink(?) ska funka kanon. Tydligen ska man kasta in lite zink-skrot i ett ilägg och detta ska på något vis ta bort tjära.

Men som sagt, vet inte vad jag talar om egentligen, bara förmedlar info ;)

Asp ska ha en rensande effekt, men efter att ha eldat i stort sett bara asp en säsong så skulle jag vilja påstå att det är rätt liten skillnad.

Annars är det som Dedden säger. Elda på. (Om inte tjäran har kläggat för lufthål eller spjäll eller sånt.) Tjäran förångas och brinner upp allt eftersom du eldar. Kanske ska du ta det lite försiktigt och inte ha så mycket ved men ordentligt med lufttillförsel.

Köp en burk med protector från din kamin återförsäljare eller som sagt zinkplåt. En matsked vid varje brasa så tar den kemiska processen hand om resten. lycka till Med vänlig hälsning, Sotarn

kulle
Trådlyft :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.